تولید اوپک به کمترین رقم در ۴ سال گذشته رسید
تولید اوپک به کمترین رقم در ۴ سال گذشته رسید
تولید نفت اوپک در فوریه ۲۰۱۹ کمتر از ۳۰.۸۰ میلیون بشکه در روز بود.این رقم ۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از ژانویه و پایین ترین تولید اوپک از مارس ۲۰۱۵ است.

به گزارش نبض انرژی؛ تولید نفت اوپک در فوریه 2019 به پایین‌ترین حد از مارس 2015 رسید.نظرسنجی گلوبال پلتس از مقامات صنعتی و تحلیلگران و اطلاعات کشتیرانی نشان می دهد ادامه سیاست کاهش تولید عربستان و مشکلات ونزوئلا تحت تحریم های آمریکا باعث شده تولید نفت خام اوپک در فوریه کمتر از 30.80 میلیون بشکه در روز باشد.

این رقم 60 هزار بشکه در روز کمتر از ژانویه و پایین ترین تولید اوپک از مارس 2015 است. در 2015 گابن، گینه و کنگو هنوز به اوپک ملحق نشده بودند و قطر عضوی از اوپک بود.

گلوبال پلتس عقیده دارد علیرغم این کاهش تولید، اوپک هنوز هم برای پایبندی کامل به توافق وین، باید تولید خود را پایین بیاورد.

طبق محاسبات گلوبال پلتس، 11 عضو اوپک با سهمیه هایی که از این توافق دریافت کرده اند، در فوریه 79 درصد قرارداد را اجرایی کردند و 170 هزار بشکه بالاتر از سقف تولید قرار دارند. این مقدار بیشتر از 76 درصد ماه ژانویه است. نیجریه و عراق بسیار بیشتر از سهمیه شان تولید کردند.

تولید کنندگان اوپک و غیر عضو اوپک در دسامبر 2016 توافق کردند مشترکا تولید نفت را کاهش دهند و پس از دوسال قیمت پایین نفت، به عرضه بیش از حد آن به بازار خاتمه دهند. اوپک موافقت کرد 1.2 میلیون بشکه در روز از اول ژانویه 2017 تولید را کاهش دهد.

تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک مثل آذربایجان ،بحرین، برونئی، گینه، قزاقستان، مالزی، عمان، روسیه، سودان و سودان جنوبی توافق کردند 558 هزار بشکه در روز از اول ژانویه 2017 تولیدشان را پایین بیاورند.

اوپک و شرکایش تصمیم گرفتند این روند کاهش تولید را تا پایان 2018 در وین در 30 نوامبر ادامه دهند. آنها قصد داشتند به عرضه بیش از حد نفت به بازار که طی سه سال به قیمت نفت و صنعت جهانی انرژی ضربه زده بود، خاتمه دهند.

پنجمین اجلاس وزرای اوپک و غیر اوپک در 7 دسامبر 2018 در وین اتریش برگزار شد.

شرکت کنندگان در این اجلاس تصمیم گرفتند کل تولید نفت را با کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز متعادل کنند. این توافق از اول ژانویه 2019 به مدت 6 ماه اجرایی شده است. سهم همکاری اوپک و سهم داوطلبانه کشورهای غیر عضو اوپک از این «اعلام همکاری» به ترتیب 0.8 میلیون بشکه در روز (دو و نیم درصد) و 0.4 بشکه در روز (2 درصد) بوده است.

  • منبع خبر : تسنیم