تولید ۵۷۰ هزار بشکه ای روزانه نفت از میادین غرب کارون
تولید ۵۷۰ هزار بشکه ای روزانه نفت از میادین غرب کارون
معاون وزیر نفت گفت: تولید روزانه میادین مشترک غرب کارون به ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.

به گزارش«نبض انرژی» محسن خجسته مهر امروز در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات شناوری موردنیاز نفت گفت: روزانه ۴ تا ۵ هزار یورو روزانه برای این شناورها پرداخت می‌شود، که به معنای خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور است. سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو برای ساخت ۱۰۰ شناور پیش‌بینی‌شده است و هر شناور ۴۰ نفر اشتغال دارد که به معنای ۴ هزار نفر شغل مستقیم و ۱۲ هزار نفر شغل غیر مستقیم ایجاد کرد.

خجسته مهر تأکید کرد: رشد اقتصادی هر کشور در گرو سرمایه‌گذاری است و مهم‌ترین اهرم پیشرفت رشد اقتصادی ایران در صنعت نفت نهفته است.

وی افزود: مقدورات و ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم، زمانی که توان داشته باشیم و از آن استفاده نکنیم مورد انتقاد قرار می‌گیریم. زمانی که توان نامحدود است باید به فعل برسانیم و نیازمند ابزار هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ویژگی‌هایی دارد، ادامه داد: طرح‌های صنعت نفت درآمدزا و زمان بر است و توجیه اقتصادی طولانی‌مدت است. طرح‌های نفتی ایران بیش از ۱۱۰ سال است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تمام زنجیره فعالیت‌ها تا زمانی که منابع زیرزمینی را داریم ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طرح‌های صنعت نفت دارای یک اشتغال پایدار است و می‌تواند مولد باشد. اجرای این طرح‌ها نیازمند همراهی است که در رأس آن مردمی‌کردن اقتصاد کشور قرار دارد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات مهمی را آغاز کردیم تا اقتصاد مردمی شود. باید مردمی‌کردن اقتصاد را به بلوغ خود برسانیم و با فراهم‌کردن قوانین و تسهیلات، بخش خصوصی وارد میدان شود.

وی به استفاده از توان سایر بخش‌ها در توسعه میادین نفت و گاز و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در بخش صنعتی وارد عمل شوند. موانع توسعه آزادگان جنوبی در دولت سیزدهم برداشته شد و از سال گذشته تا کنون ۲۰ حلقه چاه جدید در این میدان حفاری شده و ۷۰ درصد دکل حفاری را افزایش دادیم.

معاون وزیر نفت افزود: تولید روزانه میادین مشترک غرب کارون به ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است؛ تمام مطالعات بین‌المللی گذشته را به کار گرفتیم و مشخص شد برای توسعه این میدان ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. با توجه حجم بالای سرمایه، تصمیم بر این شد تا ۲.۵ میلیارد آورده اولیه باشد و با تولید زودهنگام مابقی سرمایه موردنیاز تأمین خواهد شد. با اجرای این طرح ۲۳ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

خجسته مهر عنوان کرد: ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف و تولید در این طرح وارد شدند که شرکت دشت آزادگان اروند در منطقه آزاد اروند تأسیس شده و در حال اخذ مجوز از بانک مرکزی هستیم.

معاون وزیر نفت به حضور شرکت‌های بزرگ پتروشیمی در طرح‌های بالادست نفتی برای تضمین خوراک موردنیاز اشاره کرد و افزود: بخشی از سرمایه‌گذاری انجام شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شده است. در دانش‌بنیان‌شدن بالادست صنعت نفت دچار عقب‌ماندگی هستیم و در شرکت ملی نفت باید تشخیص دهیم این شرکت‌ها توانایی چه کاری را دارند. ۵۵ میلیون یورو و یک هزار میلیارد تومان پروژه به دانشگاه‌ها داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ شناور خارجی داریم و ۱۰۰ درصد شناورهای ما خارجی است و ۵۰ درصد کارکنان آن خارجی است. به عبارتی درآمد سالانه و ارزش قرارداد این شناورها چقدر است؟ ایران که توان ساخت ناوهای جنگی را دارد آیا نمی‌تواند شناورهای پشتیبانی را بسازد؟

وی ادامه داد: باید زنجیره بانکرینگ را توسعه دهیم تا کشتی‌های عبوری به‌جای فجیره به قشم بیایند.

منبع: مهر