چگونه از ایجاد فرونشست زمین جلوگیری کنیم؟
چگونه از ایجاد فرونشست زمین جلوگیری کنیم؟
فرونشست پدیده جدیدی نیست و در گذشته نیز تعدادی از کشور‌ها تجارب موفقی درخصوص مهار فرونشست نیز داشته‌اند، بنابراین دولت باید در حفظ منابع آبی کشور کوشش کرده و هر نوع فعالیتی را که برای اداره آن به آب زیادی نیاز هست به‌خوبی بررسی کرده و چنانچه توجیه اقتصادی نداشت، جلوی فعالیت آن را بگیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از دلایلی که باعث فرونشست زمین در کشور‌های از جمله ایران شده است برداشت بی رویه آب‌های سطحی است که این مهم بیشتر به خاطر استفاده بیش از اندازه در بخش کشاورزی است.
گفتنی است؛ آب‌های زیرزمینی به‌طور طبیعی با بارش برف و باران پر می‌شوند. اما در برخی از نقاط جهان، برداشت این آب‌ها بسیار سریع‌تر از پرشدن دوباره آن‌ها رخ می‌دهد. این کار منجر به تخلیه سریع آب و کاهش ذخایر آبی می‌شود. وقتی زمین از آب تهی شود، خاک فشرده شده تا جایی‌که لایه‌های فوقانی آن ریزش می‌کند.
استفاده غلط و ناکارآمد برخی از کشور‌ها از آب موجب تخریب زمین و فرونشست بخش‌هایی از مناطق آن‌ها شده است. توقف استفاده از آب‌های زیرزمینی می‌تواند به بازسازی زمین کمک کند. ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها به خاطر فرونشست در وضعیت بحرانی تری قرار دارد و از مهم‌ترین دلایل پدیده نشست زمین در ایران می‌توان به مدیریت اشتباه منابع آبی و حفر غیر اصولی اشاره کرد.
براساس این گزارش مهم‌ترین عوامل ایجاد فرونشست زمین، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی، نفت و گاز، هدررفت میزان زیاد آب، حفر تونل، شیوه‌های نادرست کشاورزی و آب شدگی یخ‌ها است. همچنین افزایش خطر سیلاب، افزایش دی‌اکسیدکربن خروجی به دلیل افزایش اکسیداسیون مناطق توربی و باتلاقی، کاهش تنوع زیستی و ارزش اکولوژیکی و همچنین اختلال در مدیریت آب از مهم‌ترین پیامد‌های فرونشست هستند.
دولت باید در حفظ منابع آبی کشور کوشش کرده و هر نوع فعالیتی را که برای اداره آن به آب زیادی نیاز هست به‌خوبی بررسی کرده و چنانچه توجیه اقتصادی نداشت، جلوی فعالیت آن را بگیرد.
باید به این نکته کلیدی اشاره کرد وگفت پدیده فرونشست پدیده جدیدی نیست و در گذشته نیز تعدادی از کشور‌ها تجارب موفقی درخصوص مهار فرونشست نیز داشته‌اند. به عنوان مثال کشور‌های آمریکا، ژاپن و چین در برخی از دشت‌های خود با فرونشست روبه‌رو بوده‌اند، اما با درنظر گرفتن تدابیر ویژه مانند محدود کردن استحصال از آب‌های زیرزمینی، تغییر الگوی کشت، تزریق آب به آبخوان‌ها از طریق چاه‌های جذبی و استفاده از فاضلاب تصفیه شده برای احیای آبخوان‌ها توانستند نرخ فرونشست را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و در برخی دشت‌ها آن را به طور کامل متوقف کنند.
همچنین ایران به لحاظ دارابودن نیروی متخصص و توانمند می‌تواند بخشی از این مشکلات را برطرف سازد؛ چرا که انجام این موارد در ایران دور از انتظار نیست و هرچند که زمان محدود است، اما هنوز هم می‌توان با فرونشست مقابله کرد، اما این مهم نیازمند توجه مسئولین و سازمان‌های متولی است.