ضرورت تسریع در تولید خاکپوش‌های دوستدار محیط زیست|سرخس، کانون فوق بحرانی گرد و غبار
ضرورت تسریع در تولید خاکپوش‌های دوستدار محیط زیست|سرخس، کانون فوق بحرانی گرد و غبار
رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت تسریع در تولید و استفاده از خاکپوش‌های دوستدار محیط زیست به منظور تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی سلاجقه در نهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر ضرورت تسریع در آماده سازی خاکپوش (مالچ) های دوستدار محیط زیست در کشور اظهارکرد: در گذشته خاکپوش‌های نفتی برای تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی مورد استفاده قرار می‌گرفت که گرچه کارآیی داشت اما مضرات زیست‌محیطی آن بالا بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر تولید خاکپوش‌های دوستدار محیط زیست توسط شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است که می‌بایست هرچه سریع‌تر این کار به انجام برسد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اولویت بالای استفاده از خاکپوش‌های دوستدار محیط زیست برای تثبیت خاک و مدیریت پدیده گرد و غبار، خواستار برنامه‌ریزی برای استفاده از این خاکپوش‌ها در سطوح گسترده‌تری شد.

سلاجقه با بیان اینکه منطقه سرخس در حال حاضر به یکی از کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار تبدیل شده است، بر لزوم توجه بیشتر به این منطقه برای اجرای برنامه‌های تثبیت خاک و مقابله با بیان‌زایی تاکید کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: برای آن که اثربخشی پروژه‌های در دست اجرا افزایش بیاید، عامل زمان بسیار تعیین کننده است و می‌بایست اعتبارات هم به‌موقع در اختیار این پروژه‌ها قرار بگیرد.

وی با انتقاد از عقب ماندگی برنامه های بیابان‌زدایی تصریح کرد: باید سطح اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی از ۳۰۰ هزار هکتار در سال به یک میلیون هکتار در سال افزایش یابد تا عقب ماندگی‌ها در این زمینه جبران شود.

سلاجقه خاطرنشان کرد: هم صندوق ملی محیط زیست و هم صندوق منطقه‌ای که به منظور مدیریت پدیده گرد و غبار در حال شکل گیری است، پشتیبان این طرح خواهند بود. ضمن اینکه می‌بایست از ظرفیت‌های مدیریت بحران کشور هم استفاده کرد.

وی در عین حال بر توجه به طرح احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از گسترش کانون مولد گرد و غبار در این منطقه تاکید کرد.

معاون رییس جمهوری افزود: حتما در کنار عملیات میدانی باید ظرفیت‌های اثربخشی ایستگاه‌های سنجش هم دیده شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پروژه‌های بیابان‌زدایی باید اقتصادی و اشتغال آفرین باشند، ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان را در تحقق این هدف بسیار موثر عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه در پایان گفت: ستاد ملی گرد و غبار تاکنون اقدامات ارزنده ای انجام داده است که می‌بایست با جهاد تبیین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های صدا و سیما این دستاوردها را به اطلاع جامعه رساند.