ارتقای سطح شرکت‌های توزیع برق کشور رسالت همه ماست
ارتقای سطح شرکت‌های توزیع برق کشور رسالت همه ماست
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه باید سطح شرکت‌های توزیع ارتقا یابد، گفت: امروزه رسالت ما به عنوان مدیران صنعت برق، باید ارتقای سطح شرکت‌های توزیع باشد و در این راه باید نگاه مدیران کلان برق به همه‌ی بخش‌های توزیع تغییر کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “حمیدرضا پیرپیران” با اشاره به اینکه کمتر کسی گمان می‌کرد که بتوانیم تابستان امسال را به خوبی مدیریت کنیم، اظهار داشت: همدلی و همراهی صنعت برق به ویژه شرکت‌های توزیع در این بخش بسیار موثر بود.
وی به تشریح نحوه عبور موفق از پیک بار تابستان سال گذشته و سال‌جاری اشاره کرد و گفت: در مدیریت پیک بار سال‌جاری، حرکت ویژه‌ای انجام شد و با توجه به تجارت سال گذشته توانستیم سال 1401 را بدون خاموشی پشت سر گذاریم.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در ادامه با بیان اینکه امروزه نیاز است تا در بخش صنعت برق گام‌ها را بلندتر برداریم، به تفاوت زیاد بین شرکت‌های توزیع برق کشور اشاره کرد و گفت: شرکت‌های زیادی در کشور حرکت‌های خوب و اقدامات مناسبی را انجام داده‌اند اما در مقایسه می‌بینیم که برخی شرکت‌های توزیع نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده نمایند.
وی در ادامه با بیان اینکه توزیع برق مشهد الگوی همه شهرها در سطح ملی و کشوری است، افزود: توزیع برق مشهد در حوزه هوشمندسازی، عملیات خط گرم، کاهش تلفات و اتوماسیون، همواره پیشتاز و پیشگام بوده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد در ادامه به ارائه گزارشی از شاخص‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات این شرکت در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: شهر مشهد، یک میلیون و 723 هزار مشترک دارد و 1330 کلید اتوماسیون، 430 فیدر و 51 پست فوق توزیع از جمله شاخص‌های این شرکت است.
محمدرضا رمضانی به تشریح ویژگی‌های مدل بلوغ شبکه هوشمند (اس جی ام ام) پرداخت و گفت: این مدل مسیری شفاف به سمت شبکه هوشمند است و یک ابزار مدیریتی محسوب می‌شود که بر این اساس، نقشه راهبردی شرکت توزیع نیروی برق مشهد تدوین شده است.
وی رویکرد هوشمندسازی در شرکت را بر اساس برنامه‌های 5 و 10 ساله بیان کرد و افزود: در حال حاضر تمام مشترکان دیماندی این منطقه رویت‌پذیر و کنترل‌پذیر هستند و تاکنون 107 هزار کنتور هوشمند نصب شده و 81 درصد بار رویت‌پذیر است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد از نصب 10800 کنتور هوشمند برای مشترکان پر مصرف آمپری از ابتدای سال 1400 خبر داد و افزود: 122 مشترک ولتاژ اولیه این منطقه کنترل‌پذیر شده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین مصرف 425 اداره در مشهد کنترل‌پذیر و 536 اداره نیز رویت‌پذیر است.
رمضانی با اشاره به اینکه تمام شبکه روشنایی معابر، مجهز به کنتور هوشمند است، خاطرنشان کرد: 100 درصد روشنایی بزرگراه‌های شهر مشهد از طریق کنتور هوشمند در مدار قرار می‌گیرند.
وی به تحلیل اقتصادی خط گرم اشاره کرد و گفت: میزان انتفاع ملی اجرای عملیات خط گرم فرمان از نزدیک در مشهد طی سال‌های 1390 تا 1400 به میزان بیش از 591 میلیارد تومان بوده است.
وی در پایان به تشریح سایر اقدامات شرکت در حوزه‌های مختلف شامل مدیریت اضطراری بار، تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار، آموزش‌ها، راه‌اندازی سامانه 500190، استقرار مدیریت ارتباط با مشتری (سی آر ام)، کشف دستگاه‌های رمز ارز غیرمجاز، طراحی و پیاده‌سازی سیستم (ا پی ام)، طراحی نرم افزار کشف الگوریتم صرف، سیستم ذخیره ساز سرما و غیره پرداخت.
دبیر انجمن کارفرمایی شرکت‌های توزیع در ادامه این نشست گفت: شاخص‌های بخش توزیع امروز جذب کننده نیست و نباید در دام مقایسه با خودمان گرفتار شویم.
سعیدی گفت: برای انجام کارهای بزرگ باید بلندنظر باشیم و انجمن کارفرمایی معتقد است طی سه سال آینده می‌توان به نقطه خوبی رسید که در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی در پایان ایجاد شهر هوشمند در جزیره کیش و استفاده از ظرفیت پشت بام‌ها را برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را ضروری دانست.
در این نشست از کتاب “پیاده‌سازی موفق شبکه هوشمند” که در سال 2016 توسط دکتر جیمز کچلج نوشته شده و توسط توزیع برق مشهد ترجمه و منتشر شده است، و همچنین از برنامه چشم انداز و استراتژی توزیع برق مشهد رونمایی شد.
قابل ذکر است در پایان این نشست از نمایشگاه نوآوری‌های توزیع برق مشهد در بخش‌های کنترل‌پذیری و رویت‌پذیری مشترکان، خارج نمودن لوازم اندازه‌گیری از محل مصرف، کاهش تلفات و همچنین از دستگاه تستر سه فاز (ا سی) و دستگاه عیب‌یاب پرتال کابل فشار ضعیف و تابلوهای هوشمند بازدید بعمل آمد.
مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین، مجری طرح کاهش تلفات و رئیس گروه توسعه و فناوری‌های توزیع شرکت توانیر از دیگر حاضران این نشست بودند.