احداث ۱۵ پست GIS در خوزستان / شستشوی تجهیزات برق در معرض گردوغبار
احداث ۱۵ پست GIS در خوزستان / شستشوی تجهیزات برق در معرض گردوغبار
معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از شستشوی مجدد خطوط و پست‌های برق در معرض آلودگی گرد و غبار خبر داد و گفت: احداث ۱۵ پست برق GIS که تعدادی از آن‌ها وارد مدار شده و پوشش عایقی تجهیزات (RTV) در مناطقی که آلودگی بیشتری دارند از دیگر اقداماتی است که باعث شده با وجود افزایش روزهای آلوده، پایداری شبکه حفظ و وقوع حوادث ناخواسته به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سید مهرداد بلادی موسوی در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند شست و شوی خطوط فوق توزیع که امروز، ۲۳ مهرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شرایط خاص آب و هوایی و بروز پدیده‌های خاص جوی مانند وقوع پدیده‌های گرد و غبار، رطوبت نسبی هوا و مه شدید در سال‌های اخیر تولید، انتقال انرژی و بهره‌برداری از شبکه را با شرایط متفاوتی رو به رو کرده است که این شرایط باعث بروز مشکلاتی در شبکه برق می‌شود.

وی افزود: گستردگی وقوع گرد و غبار که بعضا همه استان را درگیر می‌کند، تجهیزات شبکه برق را تحت الشعاع قرار می‌دهد و این گستردگی انجام اقدامات لازم مانند شستشو و تعویض تجهیزات را پرهزینه‌تر و زمان‌بر کرده است.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه شست و شوی خطوط و تعویض مقره‌ها و تجهیزات به گروه‌های عملیاتی بیشتری نیاز دارد، گفت: گروه‌های عملیاتی زیادی نیاز است تا بتوان کار شستشوی تجهیزات را انجام داد و همین گستردگی شبکه و جغرافیای استان بعضا امکان واکنش سریع و شستشوی تجهیزات در زمان کم را دشوار می‌کند.

بلادی موسوی عنوان کرد: با توجه به همه این مسائل، شبکه برق خوزستان به یک شبکه خاص تبدیل شده است و باید برای حفظ پایداری شبکه چندین اقدام به صورت همزمان انجام شود.

وی افزود: این اقدامات همزمان به معنای آن است که هم باید در شبکه ایجاد ظرفیت و آن را آماده و بهینه‌سازی کرد تا در فصل گرم جوابگوی نیاز مصرف باشد و هم بتوان اثرات آلودگی‌های جوی و حتی صنعتی را از روی تجهیزات برطرف کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: برای مقابله با این شرایط خاص آب و هوایی در سال‌های اخیر ناوگان مقره‌شوی مجهزی برای برق منطقه‌ای خوزستان خریداری شده است که اکنون در حالت فعالیت است تا در شرایط خاص همزمانی بالا رفتن رطوبت و گردوخاک شاهد بروز مشکلات کمتری در شبکه برق باشیم.

بلادی موسوی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری شستشوی پست‌ و خطوط انتقال و فوق توزیع در حال انجام است و با توجه به کاهش دما و از پیک خارج شدن شبکه، این کار شتاب بیشتری گرفته است.

وی افزود: علاوه بر شستشوی مجدد تجهیزات، تعویض زنجیره مقره خطوط از سرامیکی به سیلیکونی که از سال‌های قبل شروع شد نیز در حال انجام بوده و این اقدام با اولویت‌بندی نقاط حساس و آلوده شبکه در حال انجام است.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: علاوه بر شستشو و تعویض زنجیره مقره‌ها و کنترل ولتاژ شبکه فوق توزیع، برنامه‌ریزی برای احداث ۱۵ پست برق GIS که تعدادی از آن‌ها وارد مدار شده و پوشش عایقی تجهیزات (RTV) در مناطقی که آلودگی بیشتری دارند از دیگر اقداماتی است که باعث شده با وجود افزایش روزهای آلوده، پایداری شبکه حفظ و وقوع حوادث ناخواسته به حداقل برسد.