رمزگشایی از برنامه توسعه ۱۱ میدان مشترک نفتی ایران
رمزگشایی از برنامه توسعه ۱۱ میدان مشترک نفتی ایران
توسعه و بهره‌برداری از میادین مشترک در دولت سیزدهم از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده است به گونه‌ای که تقریبا همه میادین مشترک نفتی تعیین تکلیف شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت دولت سیزدهم، تعیین تکلیف توسعه میادین مشترک نفتی و گازی در طول عمر ۴ ساله این دولت بوده است. حال با گذشت حدود یک سال از عمر دولت فعلی، بد نیست به مجموعه اقدامات شرکت ملی نفت در این حوزه پرداخته شود.

در این یادداشت صرفا اقدامات انجام شده توسط شرکت ملی نفت برای توسعه میادین مشترک نفتی از مصاحبه‌ها و اظهارات مقامات وزارت نفت جمع‌آوری و آورده شده است و نتایج خوب یا بد این اقدامات در سال‌های آینده مشخص خواهد شد و مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

* صفر تا صد برنامه شرکت نفت برای توسعه ۱۱ میدان مشترک نفتی  

توسعه و بهره‌برداری یکپارچه میادین مشترک یاران (مشترک با عراق): قرارداد توسعه و بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک یاران (شمالی و جنوبی) بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با اخذ مصوبه شورای اقتصاد تنفیذ شده و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. جمع سرمایه‌گذاری مستقیم در این قرارداد ۲۲۷ میلیون دلار بوده و هدف این طرح، افزایش تولید از این میدان در دوران ۱۰ ساله قرارداد به میزان حدود ۳۹.۵ میلیون بشکه نفت خام است.

توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک سهراب (مشترک با عراق): قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک سهراب پس از دریافت مجوزهای لازم از شورای اقتصاد و هیئت تطبیق قراردادهای نفتی اجرایی شد که با انجام تمهیدات لازم، مطالعات مقدماتی آن آغاز شده است.

عملیات اجرایی این طرح نیز در هفته دولت آغاز شد. حجم سرمایه گذاری مستقیم در این قرارداد ۸۴۰ میلیون دلار بوده و هدف این طرح تولید از میدان در دوران ۲۰ ساله قرارداد به میزان حدود ۱۶۲ میلیون بشکه نفت خام است.

توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک لایه نفتی پارس‌جنوبی (مشترک با قطر): طبق بررسی‌های صورت گرفته در ابتدای دولت سیزدهم، مشخص شد امضای قرارداد توسعه و بهره برداری میدان مشترک لایه نفتی پارس جنوبی به دلیل اختلاف بین طرفین مدتها بلاتکلیف مانده است. به منظور نهایی‌سازی این قرارداد جلسات متعددی برگزار و در نهایت این قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری در اسفند ۱۴۰۰ امضا شد.

توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک دهلران (مشترک با عراق): در سفر اخیر رییس جمهور محترم به کشور روسیه، تفاهمنامه مطالعه توسعه این میدان نفتی با یک شرکت روسی امضا شد. همزمان با انجام مطالعات فنی، مذاکرات قراردادی بین طرفین نیز آغاز شده است. همچنین به موازات، مناقصه توسعه این میدان در قالب طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در حال اجرا است تا در صورت عدم حصول نتیجه در مذاکره با طرف روسی این راهکار اجرایی شود.

توسعه و بهره برداری میدان مشترک آذر (مشترک با عراق): به منظور توسعه فاز دوم میدان، تفاهم‌نامه توسعه این فاز، با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری اهداف و مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) در اسفند ماه ۱۴۰۰ منعقد شد. همچنین تفاهمنامه‌ای نیز با شرکت روسی گازپروم به منظور مطالعه توسعه میدان آذر در تیرماه ۱۴۰۱ امضا شده است. اقدامات اجرایی به منظور انجام مطالعات این تفاهمنامه‌ها در شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است.

توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک اروند (مشترک با عراق): برنامه حفر دو حلقه چاه توصیفی توسط شرکت نفت و گاز اروندان در دست اقدام است که بر اساس آن مطالعات میدان تکمیل و متعاقبا اقدامات توسعه‌ای انجام خواهد شد.

توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک چنگوله (مشترک با عراق): تفاهمنامه مطالعه توسعه این میدان با شرکت گازپروم در تیرماه سال جاری امضا شده است. با توجه به اینکه شرکت گازپروم نفت قبلا این میدان را مطالعه کرده و پیشنهاد فنی ارائه شده مورد تایید شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است، در صورت جدیت طرف روسی می‌توان مذاکرات قراردادی را به سرعت آغاز کرد.

همچنین شرکت ملی نفت ایران با اخذ مجوز شورای اقتصاد، به منظور تسریع در توسعه میدان، طرح تولید زودهنگام میدان چنگوله با هدف دستیابی به تولید ۱۵ هزار بشکه در روز و استفاده حداکثری از تاسیسات سطح الأرضی موجود در قالب EPC-D/F را در دست اقدام دارد. در این سناریو تهیه اسناد مناقصه و مذاکره با شرکت‌های متقاضی ایرانی در حال انجام است تا در صورت عدم حصول توافق با شرکت‌های روسی توسعه این میدان از طریق مناقصه و با استفاده از توان داخلی صورت پذیرد.

توسعه و بهره‌برداری میادین آبان و پایدار غرب (مشترک با عراق): میادین آبان و پایدار غرب تولیدی بوده و قرارداد توسعه این میادین بین شرکت ملی نفت ایران و مشارکت یک شرکت روسی و دانا انرژی در حال اجرا است. شایان ذکر است با وجود سرمایه‌گذاری شرکت روسی در طرح، به جز در بخشی از اقلام محدود نظیر پمپ‌های درون چاهی، کلیه بسته‌های کاری به پیمانکاران و سازندگان داخلی واگذار شده است.

توسعه و بهره‌برداری میدان آرش (مشترک با کویت): با توجه به اخبار آغاز همکاری مشترک کشورهای عربستان و کویت جهت توسعه بخش مشترک میدان آرش و دستور شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ارایه برنامه توسعه میدان، فاز زودهنگام توسعه میدان مشترک ارش با هدف دستیابی به تولید ۶ هزار بشکه نفت خام در روز تهیه و مورد تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت. لذا جهت آغاز عملیات اجرایی و اعزام کشتی ژئوفیزیک و دکل حفاری، مکاتبه با ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین شورای عالی امنیت ملی انجام و شروع فاز اجرایی آن منوط به اتخاذ تصمیم در شورای عالی امنیت ملی است.

توسعه و بهره برداری میدان فروزان (مشترک با عربستان): شرکت ملی نفت ایران برای تولید حداکثری از میدان مشترک فروزان پروژه‌ای در قالب طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت تعریف کرد که این پروژه با مبلغ ۲۸۸ میلیون یورو به مشارکت پتروپارس و مبین سازه خلیج فارس واگذار شد و تاکنون پیشرفت ۱۸ درصدی داشته است. در دولت سیزدهم دو دکل حفاری فعال و عملیات ساخت جکت‌ها آغاز و کالای موردنیاز در بخش جاکت‌ها تأمین شده است.

در مجموع به نظر می‌رسد توسعه و بهره‌برداری از میادین مشترک در دولت سیزدهم از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده است به گونه‌ای که تقریبا همه میادین مشترک نفتی و گازی تعیین تکلیف شده‌اند که باید برای قضاوت درباره نتایج آن منتظر ماند.

احسان حسنی

منبع: فارس