اصلاح الگوی مصرف با طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز
اصلاح الگوی مصرف با طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به لحاظ طرح تعرفه پلکانی گاز در بودجه سال جاری گفت: دستگاه مربوطه هرچه سریعتر باید آیین نامه اجرایی آن را ارسال کند تا در مجلس تصویب شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ،گفت: طرح تعرفه پلکانی گاز در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است که منتظر اجرایی کردن آن هستیم.

وی در خصوص نگرانی کمبود گاز با شروع فصل‌های سرد سال بیان کرد: مسئله‌ی کمبود و ناترازی گاز در کشور بسیار واضح و همه به آن اذعان دارند که برای جلوگیری از ادامه و اصلاح این روند، باید در مباحث صرفه جویی و مصرف بهینه سرمایه گذاری‌های فکری و مالی جدی داشته باشیم.

هادی بیگی نژاد، نماینده ی مردم ملایر در خانه ملت در ادامه افزود: یکی از راه‌های اصلاح روند مصرف گاز و رفع ناترازی موجود طرح افزایش هزینه‌ی پلکانی برای مصرف کنندگان باید اجرا شود؛ این طرح در خصوص برق نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی این طرح سبب می‌شود تا افراد پرمصرف سهم خود را از مصرف گاز پرداخت کنند و سایرین هزینه مصرف اضافی این افراد را به دوش نکشند. چرا که وقتی مصرف گاز افزایش می‌یابد، مجبوریم هزینه مصرف را نیز افزایش دهیم و در حالت عادی بار این مصرف بر دوش همه قرار می‌گیرد اما با اجرای طرح پلکانی هر کس جوابگوی میزان مصرف شخصی است.

وی اضافه کرد: زمانی که گاز باقیمتی بسیار ارزان‌تر نسبت به نرخ جهانی تا درب منازل با قیمت خیلی پایین یا همان یارانه پنهان ارائه می‌شود، تا وقتی هرکس بر اساس عرف مصرف کند هزینه هم طبیعی دریافت می‌شود اما وقتی این مصرف افزایش می‌یابد باید هزینه این مصرف اضافی پرداخت شود.

بیگی نژاد در خصوص ضرورت طرح تعرفه پلکانی گاز هم عنوان کرد: ناگفته نماند که طرح تعرفه پلکانی اثر قابل توجهی بر ناترازی گاز ندارد اما قطعاً سبب برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی در کشور می‌شود. این طرح دوسال بررسی و چکش کاری شد و در بودجه ۱۴۰۲ نیز قطعاً لحاظ شده که امید واریم هرچه سریع‌تر آئین نامه‌ی مربوط به آن تصویب و اجرا شود.

این نماینده در پایان در خصوص مشترکین پرمصرف نیز اظهار داشت: طبق تحقیقاتی که صورت گرفته در شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد مناطق دارای باغ و ویلا یا مناطق ۱ و ۲ که شرایط زندگی مساعد و خانه‌های بزرگ و استخردارجزو مشترکین پرمصرف هستند.

منبع: مهر