توان بارگیری و صادرات زمینی میعانات گازی سایت ١ پارس‌جنوبی افزایش می‌یابد
توان بارگیری و صادرات زمینی میعانات گازی سایت ١ پارس‌جنوبی افزایش می‌یابد
افزایش ظرفیت بارگیری و صادرات زمینی میعانات گازی تأسیسات بارگیری زمینی میعانات گازی سایت ١ پارس‌جنوبی، با پیگیری مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی و کمک به‌رفع مشکلات توسعه و تکمیل این تأسیسات، به‌زودی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از معاونت برنامه‌ریزی و تلفیق طرح‌ها و برنامه‌های ‌شرکت ملی نفت ایران، تأسیسات بارگیری زمینی میعانات گازی (انتقال با تانکرهای جاده‌پیما) سایت ١ پارس جنوبی با ظرفیت تقریبی ۲٠ هزار بشکه در روز، جنب مخازن متمرکز میعانات گازی منطقه عسلویه قرار گرفته است که پیش از این، عملیات راهبری آن به‌منظور بارگیری و ارسال میعانات گازی تولیدی با تانکرهای حمل سوخت به مقاصد داخلی و صادراتی، در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بود.

با دستور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، فرآیند تحویل و تحول این تأسیسات و برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت بارگیری تا ١٠٠ هزار بشکه در روز، از ابتدای تیرماه به شرکت پایانه‌های نفتی ایران واگذار شد.

این تأسیسات که متشکل از یک خط هدر ورودی ۲٠ اینچ از مخازن متمرکز، ٣ دستگاه پمپ سانتریفوژ به‌منظور ارسال میعانات گازی زیر فشار ۲.۵ بار به پهلوگاه‌های بارگیری، ۸ دستگاه اندازه‌گیری ٣ اینچ از نوع توربینی و هشت نازل بارگیری است، مجهز به رینگ آب آتش‌نشانی فایبرگلاس زیرزمینی است و از شبکه آب آتش‌نشانی مخازن متمرکز تغذیه می‌شود.

به‌منظور بررسی مسائل و چالش‌های موجود، جمعی از کارشناسان مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی طی بازدید میدانی از این تأسیسات دیدن کردند و از نزدیک در جریان مشکل‌ها و مسائل فنی و عملیاتی، انتقال (بارگیری و حمل میعانات)، اچ‌اس‌ئی، زیست‌محیطی، ارتباطی و مخابراتی، خدماتی و ترابری، ساختمان‌های اداری، تجهیزات ایمنی و… قرار گرفتند.

به‌دنبال این بازدید ، جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت پایانه‌های نفتی ایران، مدیریت امور بین‌الملل و کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی تلفیق طرح‌ها و برنامه‌ها پیرامون مشکلات موجود برگزار شد که پس از بحث و تبادل‌نظر و تعیین اولویت اقدام‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای بهره‌برداری ایمن و رفع نواقص منتهی به حوادث احتمالی، تصمیم‌هایی برای اعتباربخشی به شرکت پایانه‌های نفتی ایران به‌منظور انجام تعمیرات، استقرار استانداردها و رعایت الزام‌های اچ‌اس‌ئی و همچنین توسعه و تکمیل تأسیسات یادشده به ظرفیت‌های بالاتر، اتخاذ شد.

گفتنی است شرکت پایانه‌های نفتی ایران هم‌اکنون، بازسازی و تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام مجاور این تأسیسات که در مالکیت شرکت نفت‌وگاز پارس است را با هماهنگی این شرکت در حال اجرا دارد که پس از تکمیل کار، بخشی از آن به فضای مناسب اداری و بخشی دیگر، به استقرار رانندگان تانکرهای حمل سوخت جاده‌ای اختصاص می‌یابد.