زنان نقش موثری در حفظ محیط‌زیست دارند
زنان نقش موثری در حفظ محیط‌زیست دارند
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زنان طلایه‌دار حفاظت محیط‌زیست هستند، چرا که مسئولیت اصلی اصلاح و مدیریت مصرف در خانواده و جامعه عملاً بر دوش آنها است بر این اساس این قشر نقش موثری در حفظ محیط زیست دارند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل  از سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی در نشستی که با هدف تدوین نظام جامع آماری زنان و خانواده براساس منویات مقام معظم رهبری و سند تحول دولت مردمی و همچنین تدوین شاخص های آماری زنان و خانواده در حوزه محیط زیست برگزار شد، گفت: در سند تحول دولت مردمی تدوین اطلس جامع آماری فعالیت زنان و خانواده و ایجاد نظام رصد و دیده بانی لحاظ شده است. هدف طرح ارتقای ساختار حکمرانی و بهبود مدیریت، برنامه ریزی و داده کاوی حوزه بانوان و خانواده و تقویت کارکردهای موثر در این حوزه است.

وی با اشاره به منزلت زن در فرهنگ ایرانی – اسلامی گفت: بعد از انقلاب اسلامی زنان در همه عرصه ها حضور اثرگذاری داشته اند و در حوزه های مختلف نقش آفرینی کردند. مصداق این حضور، فعالیت در عرصه های مدیریتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و کارآفرینی است. امروزه مشاهده می کنیم در حوزه های هنر، سینما، نویسندگی، تئاتر و … زنان نقش های کلیدی و اثربخش دارند و بخش عمده ای از محتوای اندیشه ای جامعه توسط زنان تولید می شود.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در بحث مدیریت محیط زیست، زنان طلایه دار حفاظت محیط‌زیست هستند، چرا که مسئولیت اصلی اصلاح و مدیریت مصرف در خانواده و جامعه عملاً بر دوش آنها است. زنان می توانند پرورش دهنده و تربیت کننده نسل های دوستدار محیط زیست باشند و در شرایط کنونی که جهان دستخوش تغییرات اقلیمی و تنوع آب و هوایی است، زنان یکی از ارکان اصلی حفظ، نگهداری و توسعه محیط زیست بوده و محور توسعه اجتماعی و اقتصادی هستند. در سازمان حفاظت محیط زیست هم زنان نقش محوری و کلیدی دارند و می توان گفت زنان خبره، متخصص و اثرگذار این سازمان بخش عمده ای از فعالیت سازمان برای بهبود شرایط محیط زیست کشور را بر عهده دارند.

زنان نقش موثری در حفظ محیط‌زیست دارند

مرادی در ادامه با توجه به اهمیت تدوین شاخص های مناسب گفت: امیدواریم معاونت امور زنان ریاست جمهوری با تعامل مناسب با سازمان محیط زیست و بهره گیری از توان کارشناسی سازمان، به حوزه محیط زیست نگاه متفاوت، عمیق تر و متمایز از ادوار گذشته داشته باشند و با بازنگری، بازتعریف و تدوین شاخص های جدید مبتنی بر سند تحول دولت و همچنین منشور محیط زیستی دولت مردمی، نقش و جایگاه محیط زیست در نظام برنامه ریزی کشور به نحو شایسته ای تقویت شود.

وی اظهار داشت: زنان به دلیل دارا بودن جایگاه تاریخی، خانوادگی و تمایلات فطری، درک و شناخت بهتر از طبیعت، می توانند نقش برجسته ای در برقراری عدالت آموزشی و تعیین الگوهای مناسب در حفاظت از محیط زیست ایفا کنند. بر این باورم در حفاظت از محیط زیست به مثابه امر اجتماعی و یکی از ارکان اصلی پایداری محیطی و ثروت آفرین برای جامعه، زنان بیشترین نقش را دارند و امیدوارم با توجه به رویکرد محیط زیستی دولت مردمی، با حفظ نقش موجود، فرصت های بهتری برای اثرگذاری هرچه بیشتر نیز فراهم شود.