لزوم توجه به ارزشگذاری اقتصادی منابع محیط زیست
لزوم توجه به ارزشگذاری اقتصادی منابع محیط زیست
رییس سازمان حفاظت محیط زیست موضوع ارزشگذاری اقتصادی در بحث محیط زیست را مهم و اساسی دانست و گفت: منابع طبیعی و ملی در کشور ما دارای چنان ارزشی است که اگر به‌درستی قیمت گذاری و برآورد شود، خواهیم دید در صورت از دست رفتن، قابل احصا و بازگشت نیست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علی سلاجقه در نشست روز گذشته منطقه ای مدیران چهارم کشورگفت: نشست‌های منطقه‌ای مدیران محیط زیست کشور با هدف تعامل بین بخشی بیشتر به منظور حل مشکلات، تشریک مساعی در موضوعات مختلف برای جلوگیری از تضارب و تضاد افکار، بازبینی در اندیشه‌های مدیریتی همچنین دستیابی به وحدت رویه در حوزه‌ها و مسائل مختلف میان ستاد سازمان و استان‌های کشور برگزار می‌شود و جا دارد این‌گونه نشست‌ها برای اثربخشی و انتقال دانش و اندیشه پس از آن در سطح استانی و کارشناسی نیز ادامه یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نشست‌های منطقه‌ای مدیران برای حل مشکلات و مسائل حوزه محیط زیست کشور بسیار ارزشمند و راهگشا است. در این نشست‌ها باید نظرات کارشناسی محورکار قرار گیرد و به مصداق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، لازم است مدلی از این کرسی آزاداندیشی در سازمان حفاظت محیط زیست و در مباحث مدیریتی و کارشناسی ایجاد شود.

وی با اشاره بر اینکه در حوزه معاونت محیط زیست انسانی موضوعات مختلف از جمله پایش‌های محیط زیستی و ارزیابی اثرات اقتصادی پروژه‌ها همچنین تمامی موضوعات مرتبط با حوزه آب، خاک و هوا و مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها بسیار اهمیت دارد، اظهارکرد: برون‌داد فعالیت‌های مهم در سطح ملی بیشتر متاثر از حوزه معاونت محیط زیست انسانی و این حوزه برای مردم بیشتر ملموس است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در نتیجه طرح مباحث فنی، کارشناسی و اجرایی در اینگونه نشست‌های تخصصی، هرجا به این نتیجه رسیدیم که قوانین و آیین نامه‌ها دچار ضعف و یا ناقص است، باید اصلاحیه لازم قانونی و موردی به‌فوریت با دلایل و پیوست‌های لازم پیشنهاد شود.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از امور باید ضابطه‌مداری، برنامه‌ریزی و اجرا به گونه‌ای باشد که فرایندها کاهش پیدا کند و امور جاری در بخش‌های مختلف سازمان به‌روز و کاملا شفاف شود، خاطرنشان کرد: نباید به گونه‌ای عمل شود که وظیفه نظارتی و حاکمیتی ما از بیرون سازمان خدشه‌دار و برای آن از سوی حوزه‌ها و دستگاه‌های دیگر استدلال‌آوری شود.

سلاجقه در ادامه گفت: معتقدیم که محیط زیست با نگاه توسعه پایدار نه تنها مانع و بازدارنده نیست بلکه در صورتی‌که محیط زیست به‌خوبی شناخته و درک شود و فرایندها به‌درستی پیگیری و اجرا شود، ظرفیت اشتغال‌آفرینی، کارآفرینی و اقتصادی بالایی در سطح کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع ارزشگذاری اقتصادی در بحث محیط زیست را مهم و اساسی دانست و افزود: منابع طبیعی و ملی در کشور ما دارای چنان ارزشی است که اگر به‌درستی قیمت گذاری  و برآورد شود، خواهیم دید در صورت از دست رفتن، قابل احصا و بازگشت نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بخش‌های مختلف باید موضوع محیط زیست را بر مبنای قوانین بالادستی جزو وظایف ذاتی خود بدانند و در هر کجا تخریب و آلایندگی ایجاد شده باید حتما جبران خسارت شود.

وی ارتباط درون سازمانی و انسجام و همدلی کامل را یک اصل و ضرورت مهم دانست و گفت:  راهبرد حل مسئله باید تقویت شود همچنین بازبینی و اصلاح فرایندها در صورت لزوم در اولویت قرار گیرد و در موضوعات کاری و اجرایی باید بر مبنای قانون، اسناد بالادستی و وظایف حاکمیتی و نظارتی اقدام شود.

سلاجقه در پایان با تاکید بر شعار محوری محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه و تعهد سازمان در این خصوص تاکید کرد: باید از ظرفیت مردم و جوامع انسانی و مشارکت آن‌ها در حل مشکلات محیط زیست به‌خصوص موضوعات مربوط به مناطق تحت مدیریت و محیط های طبیعی بهره برد و یقینا موضوع محیط زیست نیز برای خود مردم حساسیت و دغدغه مندی خاصی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست نشست یک روزه منطقه‌ای مدیران محیط زیست در منطقه چهارم با محوریت معاونت محیط زیست انسانی سازمان به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در پارک ملی خجیر برگزار شد.