60 میلیون شیرآلات غیر استاندارد در کشور وجود دارد
60 میلیون شیرآلات غیر استاندارد در کشور وجود دارد
یک فعال صنعت ساختمان گفت: به طور برآوردی 110 تا 150 میلیون شیرآلات بهداشتی در کشور وجود دارد که با توجه به آمار تولید شیر غیر استاندارد می‌توان ادعا کرد، 44 تا 60 میلیون شیرآلات غیر استاندارد در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مهدی رستم زاده، با اشاره به آمار تولید شیرآلات در کشور گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد از شیرآلات تولیدی کشور از نشان‌های تجاری معروف و محدود است و 40 درصد تولید نیز مرتبط با کارگاه‌های صنعتی کوچک است.

این فعال حوزه ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمان در مورد رعایت استاندارد در شیرآلات ساختمانی گفت: عمده تولیدات شیرآلات واحدهای کوچک صنعتی، غیر استاندارد هستند و به دلیل قیمت کمتر این تولیدات نسبت به نشان‌های معروف متاسفانه مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرند.

رستم‌زاده ادامه داد: یک شیر غیر استاندارد 75 درصد در افزایش مصرف آب نقش دارد، مطابق تحقیقات انجام شده یک خانواده در سال اگر از شیر استاندارد استفاده کنند، 100 متر مکعب آب مصرف می‌کنند، اما اگر شیرآلات غیر استاندارد باشد، این عدد به 175 تا 185 متر مکعب می‌رسد.

*60 میلیون شیرآلات غیراستاندارد در کشور وجود دارد

وی افزود: به طور برآوردی 110 تا 150 میلیون عدد شیرآلات بهداشتی در کشور وجود دارد که با توجه به آمار تولید شیر غیر استاندارد می‌توان ادعا کرد، 44 تا 60 میلیون شیرآلات غیر استاندارد در کشور وجود دارد.

رستم‌زاده در بیان نقش سازمان ملی استاندارد در رعایت استاندارد گفت: متاسفانه چرخه نظارت سازمان استاندارد تکمیل نیست و ممکن است، شیرآلات در موقع مراجعه مسئول سازمان ملی استاندارد، مورد تایید باشند، اما در خط تولید اتفاق دیگری بیفتد.

سرانه مصرف آب هر فرد در شبانه‌روز 150 لیتر است که در ایران این عدد به بیش از 250 لیتر می‌رسد. بر این مبنا سهم قابل توجهی از عدم صرفه‌جویی آب به دلیل نبود شیرآلات استاندارد است.

منبع: فارس