ترس از کندی رشد اقتصادی چین هنوز در بازار نفت پابرجاست
ترس از کندی رشد اقتصادی چین هنوز در بازار نفت پابرجاست
قیمت نفت پس از طی یک روند افزایشی پنج روزه با وجود سوددهی برای سرمایه‌گذاران در پی نگرانی‌ها درباره افت تقاضا در چین کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز از سنگاپور، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه (۱۸ مهرماه) پس از پنج روز افزایش پیاپی در پی گزارشی مبنی بر کُندی فعالیت‌های اقتصادی در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان و به‌دنبال آن نگرانی‌های دوباره درباره کاهش تقاضای جهانی سوخت نزدیک به یک دلار کاهش یافت، با وجود این، سرمایه‌گذاران در بازار نفت به سود رسیدند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر تا ساعت ۵ به وقت گرینویچ با ۸۵ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش ۹۷ دلار و ۷ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی برای تحویل در نوامبر با ۸۰ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش به ۹۱ دلار و ۸۴ سنت برای هر بشکه رسید.

داده‌های روز شنبه (۱۶ مهرماه) نشان داد فعالیت بخش‌های خدماتی در چین در ماه سپتامبر برای نخستین بار در چهار ماه گذشته در پی محدودیت‌های ناشی از شیوع دوباره ویروس عالم‌گیر کرونا کاهش یافت و این شرایط به تقاضا و اعتماد تجاری آسیب زد.

کاهش رشد اقتصاد چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان پس از ایالات متحده آمریکا، به نگرانی‌های فزاینده درباره رکود جهانی احتمالی ناشی از افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی در سراسر جهان با هدف مقابله با نرخ‌های تورم بالا می‌افزاید.

استفان اینس، مدیرعامل مؤسسه اس‌پی‌آی اَست منجمنت (SPI Asset Management) در یادداشتی گفت: بازار نفت با ضربه سه‌گانه ضعف اقتصادی چین، تشدید سیاست پولی ایالات متحده آمریکا و سیاست آزادسازی ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام دولت بایدن آسیب می‌بیند.

وی در واکنش به تصمیم هفته گذشته ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت به احتمال آزادسازی بیشتر از ذخیره‌سازی‌های‌ راهبردی نفت خام آمریکا در ماه آینده میلادی اشاره کرد.