چگونه مصرف سوخت را با سامانه سپهتن مدیریت کنیم؟
چگونه مصرف سوخت را با سامانه سپهتن مدیریت کنیم؟
طرح سپهتن به‌ عنوان یکی از موفق‌ترین دستاورد‌های سامانه تخصیص سوخت است که با توزیع عادلانه و واقعی سوخت، امکان رصد مقدار توزیع و شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی در بستر طرح سپهتن ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  یکی از سامانه‌هایی که امروزه در جهت هوشمندسازی تردد ناوگان حمل و نقل عمومی کاربردی شده است سامانه سپهتن است که تمام ذینفعان این طرح شامل پلیس راهور ناجا، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مالکین و راننده‌های خودرو، شرکت ها، موسسات حمل و نقل و همچنین مسافرین و صاحبان بار، مدیریت و نظارت هوشمندانه به تردد و عملکرد خودرو و کمک به کاهش سوانح ناشی از تخلفات رانندگی و خطای انسانی و نیز بررسی میزان پیمایش خودرو‌ها جهت تخصیص و مدیریت سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد که هدف از اجرای آن کنترل هوشمندسازی حمل و نقل، به عنوان سامانه پایش و نظارت هوشمند در این حوزه است.

براساس این گزارش سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است که درون خودرو نصب و از طریق سیم‌کارت GFM، GPRS به‌طور مداوم اطلاعات تعریف شده نظیر سرعت، مشخصات گواهینامه راننده، ساعت کارکرد و … را به مراکز پلیس راهور پایش و ارسال می‌کند.این سیستم قادر است از طریق شبکه ارتباطی DSRC به محض نزدیک شدن اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری به پاسگاه‌ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد.

ارتقاء بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و نیز افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه‌ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.
روش استفاه از این سامانه بدین صورت است که در ابتدای روشن کردن خودرو راننده ملزم به قرار دادن گواهینامه خود در دستگاه مربوطه است. این سیستم با قابلیت ارتباط با دیتابیس اصلی پلیس راه (به‌صورت آنلاین) می‌تواند مجاز بودن رانندگی این شخص را به سیستم گزارش دهد و در صورت عدم مجوز، هشدار‌های صوتی مناسب به راننده داده خواهد شد و او را از رانندگی منع خواهد کرد.
هر راننده مجاز به رانندگی ۹ ساعت در شبانه‌روز بوده و به ازای رانندگی مداوم ۴ ساعته ملزم به استراحت ۱۰ دقیقه‌ای است. این سیستم قابلیت محاسبه ساعت رانندگی به‌صورت دقیق را داراست و به محض عدم رعایت ساعت مجاز و یا عدم استراحت بین رانندگی پیغام‌های مناسب صوتی را جهت آگاه‌سازی راننده اعلام می‌کند. در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز، هشدار‌های لازم به راننده داده خواهد شد و در صورت عدم تصحیح سرعت توسط راننده، راننده در ایستگاه پلیس بعدی مورد بازخواست و اعمال قانون قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه علی اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به مهم‌ترین مزایای اجرای سامانه سپهتن اشاره کرد و گفته است که روند تخصیص سوخت در وضع فعلی به ناوگان جاده‌ای به‌صورتی است که افزون بر سهمیه عملکردی، سهمیه‌ای هم به‌عنوان سهمیه پایه در نظر گرفته و به خودرو‌ها اختصاص داده می‌شود و سهمیه پایه به‌دلیل عدم نصب تجهیزات سپهتن به ناوگان حمل‌ونقل تعلق می‌گیرد که اگر عملکرد آن‌ها در دوره قبل کم باشد، به‌دلیل توقف نشدن فعالیت ناوگان، در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود.

نژادعلی با اشاره به اینکه با وجود راه‌اندازی سامانه سپهتن و دریافت اطلاعات به‌صورت برخط، سهمیه پایه به مقدار حداقل خود و در حد یک پیمانه خواهد رسید، افزود: سهمیه سوخت بر اساس مسافت پیموده‌شده و با توجه به فرمول‌های مشخصی به لیتراژ تبدیل و به‌صورت پیمانه‌ای به کارت هوشمند سوخت آن‌ها در زمان سوخت‌گیری منتقل می‌شود، اما با نصب و راه‌اندازی سامانه سپهتن، سهمیه پایه دیگر مفهومی نخواهد داشت و تنها یک سهمیه باک اضافی در اختیار ناوگان حمل‌ونقل قرار خواهیم داد تا در مواقع قطع ارتباط استفاده شود، همچنین با راه‌اندازی سامانه سپهتن، بارنامه‌های حمل‌ونقل کاربری خود را از دست می‌دهد و در عمل در حوزه حمل‌ونقل مدیریت مصرف به سرانجام خواهد رسید.

وی از خروجی طرح سپهتن به‌عنوان یکی از موفق‌ترین دستاورد‌های سامانه تخصیص سوخت یاد کرد و افزود: با توزیع عادلانه و واقعی سوخت، امکان رصد مقدار توزیع و شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی در بستر طرح سپهتن ایجاد خواهد شد، ضمن آنکه هدف اصلی از اجرای طرح پیمایش دستیابی جامعه هدف به توزیع عادلانه نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل است که این مهم نیز کاملاً محقق می‌شود.