ژئوپارک پیشنهادی مراغه در اروپا معرفی شد
ژئوپارک پیشنهادی مراغه در اروپا معرفی شد
ژئوپارک پیشنهادی مراغه توسط یکی از اعضای شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو در شانزدهمین کنفرانس ژئوپارک‌های اروپایی به میزبانی شهر «وربانیا»ی ایتالیا معرفی شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»عضو شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو و مدیر ژئوپارک قشم که این معرفی را در نخستین روز از کنفرانس بر عهده داشت،افزود: در این کنفرانس جاذبه‌های مختلف مراغه از جمله منطقه فسیلی، مناطق ارزشمند زمین‌شناختی و طبیعی و میراث ناملموس فرهنگی این شهرستان معرفی شد.

به گفته «علیرضا امری‌کاظمی» ۴۵۰ نفر از کارشناسان اروپایی در این کنفرانس حضور داشتند و مطرح شدن ژئوپارک پیشنهادی مراغه در سالن اصلی و به ویژه در نخستین روز از این رویداد می‌تواند زمینه ثبت جهانی ژئوپارک مراغه را فراهم کند و بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به استقبال حاضران از معرفی ژئوپارک پیشنهادی مراغه، اظهار داشت: در این کنفرانس معرفی بیشتر ظرفیت‌های این منطقه به عنوان یک ژئوپارک مغفول در سطح جهانی مورد تاکید قرار گرفت.

«امری‌کاظمی» با تاکید بر تولید محتوای رسانه‌ای در خصوص ژئوپارک مراغه و نقش آفرینی در این زمینه، ادامه داد: معرفی جاذبه‌های فسیل‌های مهره‌داران مراغه در این کنفرانس موجب شگفتی کارشناسان قرار گرفت و بسیاری از شرکت‌کنندگان برای بازدید از این شهرستان ابراز علاقه کردند؛ موضوعی که در سایه فعالیت های رسانه‌ای بیش از پیش تقویت می‌شود.

مدیر مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور و رئیس اداره محیط زیست مراغه نیز به نقش دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مراغه در تولید محتوا و جریان‌سازی منجر به تشکیل ستاد ژئوپارک در این شهرستان اشاره و بیان کرد: تولید محتوای تخصصی، ترجمه برخی از خبرها به زبان انگلیسی و انتشار روی خروجی این خبرگزاری و همچنین برگزاری میزگردهایی چون «منطقه فسیلی بخشی از ظرفیت مراغه برای ایجاد ژئوپارک» موجب شد تا مطالبه چندین ساله در مورد معرفی ژئوپارک پیشنهادی مراغه با پاسخ مسئولان امر مواجه شود.

«غلامرضا زارع» اضافه کرد: نقش رسانه در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و شکل‌گیری تلاش‌ها برای ایجاد ژئوپارک ملی و بین‌المللی در مراغه نیز مرهون جریان‌سازی رسانه‌ای است.

دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مراغه طی سالهای اخیر در گفت‌وگو با کارشناسان داخلی و خارجی، نحوه بهره‌برداری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از ظرفیت‌های این شهرستان همچون منطقه فسیلی را مورد توجه قرار داده که یکی از خروجی‌های آن پیشنهاد ثبت ژئوپارک مراغه در سطح ملی و بین‌المللی است.

ایجاد ژئوپارک سهند با محوریت مراغه طی سال ۱۳۸۹ پیشنهاد شد

طی سال ۱۳۸۹ کتاب «اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران» نوشته «امری کاظمی» توسط سازمان زمین‌شناسی کشور منتشر شد و پیشنهاد قطعی برای ثبت ملی و جهانی منطقه سهند به مرکزیت مراغه به عنوان ژئوپارک در این کتاب مطرح شد.

ژئوپارک قشم که در سال ۱۳۸۵ به عنوان نخستین ژئوپارک جهانی ایران و خاورمیانه معرفی شده بود نیز در سال ۱۳۹۶ و پس از وقفه‌ای چندساله به شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو پیوست و اخیرا نیز ژئوپارک منطقه آزاد ارس جهانی شد.

طی سال‌های گذشته در استانها و شهرستان‌هایی چون لرستان، کاشان، سبزوار و سمنان مطالعات و طرح‌های مطالعاتی زمین‌شناسی برای ایجاد و ثبت ژئوپارک انجام شده اما تاکنون وارد فاز نهایی و عملیاتی نشده‌اند که این امر همت و پیگیری مسئولان مناطق فوق از مجرای صحیح را می‌طلبد.

شبکه ملی ژئوپارک‌های کشور نیز از حدود ۲ سال پیش و با مشارکت ژئوپارک‌های ملی و جهانی کشور تشکیل شد و به زودی با مشارکت و همکاری کمیسیون ملی یونسکو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور فعالیت‌های خود را در راستای توسعه ژئوپارک‌های کشور ادامه خواهد داد.

منبع: ایرنا