ایجاد نهاد رگولاتوری و قیمت واقعی برق
ایجاد نهاد رگولاتوری و قیمت واقعی برق
تاکید به تعیین نهاد رگولاتوری و به تبع آن کوچک کردن دولت، اصلاح ساختار قیمت بر مبنای نرخ های واقعی، بازنگری در فروش برق در بورس انرژی و حمایت از تولیدکنندگان برق، اقتصادی کردن صنعت برق موضوعات مورد بررسی در نشست سالانه سندیکای تولیدکنندگان برق بود.

به گزارش نبض انرژی، امروز ۱۴ اسفند ماه ۹۸ اعضا شرکت کنندگان تولید برق در جمعی صمیمانه به بررسی و واکاوی مشکلات تولیدکنندگان برق پرداختند و اهداف پیش رو این سندیکا را برای سال ۹۸ مورد ارزیابی قرار دادند.
در ابتدای این نشست، محمد علی وحدتی رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق ضمن تاکید بر اهمیت نقش رگولاتوری و تشکیل این نهاد به بحث قیمت برق و عرضه آن در بورس پرداخت و گفت: برقی که با چنین مبالغ اندکی در بورس فروخته می شود آن قدر جزیی است که به نظر ما اعضای سندیکا باید ازاین تولیدکنندگانی که مجبور به عرضه برق در بورس هستند حمایت کنیم تا انها مجبور به فروش برق در بورس نشوند.
وی افزود: ما در سندیکا نباید بگذاریم ارزان فروشی صورت گیرد. باید به یک اجماع برسیم که آیا با چنین مبالغی باید برق در بورس انرژی عرضه شود؟ قیمت های پایین نه تنها دفاع ما را سخت می کند بلکه دست وزارت نیرو را هم می بندد. عرضه و فروش با قیمت های ۲۳۵ تا ۲۳۴ ریال آن هم به دفعات شیوه درست و معقولانه ای نیست.
وی به عنوان مسئول در سندیکا متذکر شد: ما به دفعات طی نامه در خواست عدم تمایل از قیمت های فروش برق در بورس را داشتیم حتی مدیرعامل بورس انرژی هم نامه‌های ما را با وزارت نیرو درمیان گذاشته است اما همچنان نتیجه قابل توجهی در این زمینه نگرفتیم.
وحدتی در زمینه عرضه برق در بورس انرژی برای سال آینده گفت: باید برای عرضه برق بر اساس قیمت در بورس انرژی برای سال ۹۸ بررسی کنیم تا افزایش قیمت صورت گیرد. در غیر این صورت این قیمت ها اصلا قابل دفاع نیستند.
در زمینه فروش برق به مصرف کنندگان درست عمل نکردیم
پگاه پاشا یکی ازسخنرانان این جلسه به ارائه پژوهشی در زمینه صنعت برق از دهه ۷۰ تاکنون پرداخت و اظهار داشت:‌ طی پژوهشی که در سندیکا طی سه دهه ۷۰ ، ۸۰ و۹۰ مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته این طور به نظر می رسد قدرت نامی نیروگاه ها در دهه ۷۰ سالانه به صورت میانگین ۶ درصد رشد داشته است و در دهه ۸۰ به ۸ درصد و در دهه ۹۰ با یک روند کاهشی به میزان ۳.۷ رسیده است.
وی افزود:‌در بخش تولید برق در سال ۹۶ بر اساس آخرین اماررسمی سالانه، قدرت بهره برداری شده در پیک شبکه ۵۴ هزار مگاوات است. مجموع قدرت نامی کل نیروگاههای کشور ۷۸ هزار و ۹۰۰ مگاوات بوده و در دی ماه ۹۷ به بالای ۸۰ هزار مگاوات رسیده است.
پاشا گفت:‌متوسط راندمان کل نیروگاه های کشور ۳۷ درصد بوده و در سال ۹۶ نزدیک به ۲ هزارو ۴۷۲ مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه شده است. در واقع تولید برق در سال ۹۶ بر اساس آمارها نشان می دهد ۵۳ درصد برق تولیدی در اختیار بخش خصوصی و ۴۴ درصد در اختیار بخش دولتی و ۳ درصد سهم صنایع بوده است.
وی با تاکید بر اینکه درمصاحبه ها به نیاز سالانه برق کشوربین ۴ تا ۵ هزار مگاوات تاکید می شود اما عملا از سال ۹۲ به بعد سالانه بیشتر از۳ هزار مگاوات افزایش تولید نداشته‌ایم، گفت:‌ روند ایجاد ظرفیت جدید تولید برق طی سالیان اخیر تنها در سال ۸۹ نزدیک به ۵ هزار مگاوات بوده است. این افت و خیز تولید برق طی این سال ها وجود داشته اما اگر به صورت میانگین بخواهیم مطرح کنیم در سال ۹۲ به بعد سالانه بیشتراز۳ هزارمگاوات افزایش ظرفیت تولید برق نداشته ایم.
وی درباره قیمت برق که یکی از موضوعات اصلی است، اظهار داشت:‌ بر اساس آمارها وقتی به شاخص قیمت ها نگاه می کنیم به جز سال ۹۰ که افزایش قیمت داشتیم قیمت واقعی برق همواره رو به کاهش بوده و سال ۹۰ هم که افزایش داشته است مجددا با کاهش مواجه می شود.
این کارشناس درباره دسته بندی مشکلات صنعت برق اظهار داشت:‌ در زمینه مشکلات می توان به عدم هماهنگی در تصمیمات کلان مخصوصا در وزارت نیرو و نفت اشاره کرد که در مورد قیمت سوخت نیروگاه ها کاملا مشهود است . دوم تلاش برای رگولاتوری که بی ثمر بود اما امسال وارد بررسی جدید و نهایی قرار گرفته است.
این پژوهشگر درباره قیمت برق اظهار داشت: مشکل اقتصاد برق از آنجایی شروع شد که در زمینه قیمت خرید برق از نیروگاه ها و قیمت فروش برق به مصرف کنندگان مکانیزم کارآمدی اعمال نشد. قیمت خرید برق از نیروگاه ها در طی چند سال اخیر تناسبی با جهش نرخ ارز و تورم نداشته است و قیمت فروش برق به مصرف کنندگان در ایجاد الگوی مصرف صحیح موفق نبوده است.
می گویند رگولاتوری برق نیازی نیست
غیاث الدین دبیرسندیکای برق به عنوان دیگر سخنران این جلسه در توضیح هماهنگی در جهت تعیین رگولاتوری برق متذکر شد: ‌رگولاتوری موضوعی است که در سندیکا به جد دنبال می شود. درواقع رگولاتوری در کمیسیون اجتماعی و اقتصادی دولت در دست بررسی است و در۵ وزارتخانه و چند نهاد دیگر نیز دنبال می شود.
وی در ادامه افزود: امیدواریم در اوایل سال آینده، دولت اساسنامه را تصویب کند و اگر نیاز باشد به تصویب مجلس هم برسد تا پازل صنعت برق تکمیل شود.
وی درباره پیگیری های سندیکا در خصوص رگولاتوری گفت: خیلی ها نمی دانند رگولاتوری چیست در جلساتی حتی در مجلس این نهاد را معرفی می کنیم و عده ای از این نمایندگان می گویند نیازی نیست و سندیکا به لزوم ایجاد نهادی مستقل در راستای حمایت از بخش خصوصی تاکید داشته و سال ها نسبت به تشکیل این نهاد تلاش کرده تا به نتیجه برسد.
غیاث الدین در زمینه فروش برق گفت:‌شرایط فروش برق یعنی همان محصولی که با سرمایه بخش خصوصی تولید می شود در ساختارهایی نظیر هیات تنظیم بازار برق تعیین و برآن نظارت می شود. دولت با قیمت گذاری خرید و در نهایت می فروشد و در عین حال خود تولید کننده برق و رقیب پرقدرتی برای بخش خصوصی است. این حرکت خلاف جهت حرکت صنعت برق در تمام دنیاست و پیامدهای بسیاری در پی داشته است که انباشت بدهی ها، عقب ماندن از سرمایه گذاری های پیش بینی شده و هم چنین تبدیل شدن صنعت برق به یک صنعت زیان ده تنها بخشی از آن هاست.
وی گفت: نبود نهاد مستقل و تنظیم گر در بخش برق نه تنها به ایجاد نوعی نابسامانی در تعیین قیمت منجر شده بلکه قدرت چانه زنی وزارت نیرو و تولید کنندگان برق برای واقعی کردن آن یا دست کم افزایش سالانه آن را نیز به شدت کاهش داده است.
در ادامه این جلسه برخی از تولیدکنندگان حاضر به ارائه نقطه نظرات خود در زمینه اهمیت رگولاتوری برق و نهادی مستقل به عنوان مدافع حقوق تولیدکنندگان پرداختند و سال ۹۸ را سالی پر جنب و جوش جهت دنبال کردن اهداف صنفی و پیگیری منافع اقتصادی خود دانستند.

  • منبع خبر : سهام انرژی