پوتین، اکسون موبیل را از پروژه گازی خاوردور روسیه بیرون کرد
پوتین، اکسون موبیل را از پروژه گازی خاوردور روسیه بیرون کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن اپراتور جدیدی برای پروژه نفت و گاز ساخالین-۱ تحت رهبری اکسون موبیل (XOM.N) در خاور دور روسیه ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از رویترز، اقدام پوتین که بر بزرگترین سرمایه‌گذاری اکسون در روسیه تأثیر می‌گذارد، شبیه استراتژی است که او برای به دست گرفتن کنترل سایر منابع انرژی در این کشور استفاده کرد. این فرمان به دولت روسیه اختیار می‌دهد تا تصمیم بگیرد که آیا سهامداران خارجی می‌توانند سهام این پروژه را حفظ کنند یا خیر.

اکسون ۳۰ درصد از سهام اپراتور ساخالین-۱ را با شرکت روسی Rosneft (ROSN.MM)، شرکت هندی ONGC Videsh (ONVI.NS) و شرکت SODECO ژاپن به عنوان شریک در اختیار دارد. تولید نفت در پروژه ساخالین-۱ از ۲۲۰ هزار بشکه در روز قبل از حمله روسیه به اوکراین به تنها ۱۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه کاهش یافت.

اکسون از ماه مارس، پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو، تلاش می‌کند تا از عملیات روسیه خارج شود و نقش خود در ساخالین-۱ را به شریک خود منتقل کند. دولت روسیه و اکسون با هم درگیر شده‌اند و این تولیدکننده نفت تهدید کرده است که پرونده را به داوری بین‌المللی خواهد برد.

اکسون از اظهار نظر در مورد فرمان روز جمعه خودداری کرد. ژاپن از ژوئن خرید نفت از روسیه را متوقف کرده است. اکسون در ماه آوریل ۴.۶ میلیارد دلار هزینه کاهش ارزش را برای فعالیت‌های روسیه خود متقبل شد و گفت که با شرکای خود برای انتقال عملیات ساخالین-۱ همکاری می‌کند. همچنین تولید انرژی را کاهش داد و کارکنان را به خارج از کشور منتقل کرد.

در فرمان روز جمعه آمده است که دولت روسیه در حال تاسیس یک شرکت روسی است که تحت مدیریت ساخالین مورنفتگاز Sakhalinmorneftegaz زیرمجموعه Rosneft اداره می‌شود و مالک حقوق سرمایه گذاران در ساخالین-۱ خواهد بود. در این فرمان آمده است که شرکای خارجی یک ماه پس از ایجاد شرکت جدید فرصت خواهند داشت تا از دولت روسیه سهام در نهاد جدید درخواست کنند. پوتین از استراتژی مشابهی در فرمانی در ماه ژوئیه برای به دست گرفتن کنترل کامل ساخالین۲، یکی دیگر از پروژه‌های گاز و نفت در خاور دور روسیه با شل (SHEL.L) و شرکت‌های ژاپنی میتسوی و کو (۸۰۳۱.T) و میتسوبیشی استفاده کرد.

منبع: ایسنا