تونل سوم کوهرنگ باید وارد مدار شود/ شرایط سختی پیش‌رو است
تونل سوم کوهرنگ باید وارد مدار شود/ شرایط سختی پیش‌رو است
رئیس حوضه آبریز زاینده رود گفت: خط تونل سوم کوهرنگ باید وارد مدار شود تا وضعیت حوضه آبریز با کمک بارش‌ها کمی به تعادل برسد در غیر اینصورت شرایط سختی برای کشت پاییزه خواهیم داشت.

به گزارش«نبض انرژی»علیرضا الماسوندی درباره اقدامات دولت برای حوضه آبریز زاینده رود، اظهار داشت: طرح جامع حوضه آبریز زاینده رود در مدت زمانی کمتر از چهار ماه تدوین شد که در آن محاسبه و میزان تخصیص‌ها در حوضه زاینده رود و عدالت در توزیع بر اساس مدل‌های برنامه ریزی منابع آب در طرح‌های جامع، دیده شده است.

وی ادامه داد: نتایج همه این‌ها مشخص و اطلاعات منابع و مصارف تدقیق شده است و کاری که شاید چندین سال طول می‌کشید طی چهار ماه انجام و برنامه اقدامات احصا شده و گزارش اولیه خدمت رئیس جمهوری ارائه شد و ایشان برای اجرا دستور دادند.

رئیس حوضه آبریز زاینده رود افزود: بر اساس آن ما تقویمی در ارتباط با اقدامات اجرایی در حوضه زاینده رود تهیه کردیم زیرا دیگر نمی‌خواهیم درباره آن‌ها حرف و گفتگو باشد و باید وارد فاز عملیاتی شده و اقدامات جهادی آغاز شود؛ در این راستا در حوزه تحویل حجمی از ماه‌های آینده آغاز خواهیم کرد و در حوزه تأمین نیز اقداماتی شده است.

الماسوندی در خصوص سرنوشت تونل سوم کوهرنگ که بهار امسال خط اضطرار آن وارد مدار شد و پس از دو هفته متوقف شد، ابراز داشت: در رابطه با تونل سوم کوهرنگ با استان صحبت‌هایی شده با توجه به اینکه کشاورزان در این فصل مصارفی ندارند، حتی با فرماندار شهر کوهرنگ نیز گفتگوهایی داشتیم، با استاندار اصفهان نیز مسائل را مطرح کردیم تا تعاملی صورت گیرد که بتوانیم انتقال تونل سوم را برای سد زاینده رود داشته باشیم و فکر می‌کنم این طرح اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر خط کوهرنگ سه وارد مدار شود که باید وارد شود کمی شرایط حوضه متعادل خواهد شد و امید است که بتوانیم با ظرفیتی که در اثر بارندگی در سرشاخه‌ها خواهیم داشت و اضافه شدن این خط، شرایط حوضه آبریز متعادل شود، اگر تونل سوم کوهرنگ وارد مدار نشود شرایط سختی را در حوزه کشت پاییزه خواهیم داشت.

رئیس حوضه آبریز زاینده رود در خصوص میزان تخصیص‌ها برای بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست در سال آبی جدید ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ این حوضه، گفت: هنوز مقدار تخصیص برای بخش‌های مختلف مشخص نیست اما قرار است بخشی از خسارت کشاورزان برای تملک اراضی داده شود ضمن اینکه با استاندار اصفهان و همچنین وزیر نیرو صحبت کردم و وزیر محترم دستور دادند که طرح انتقال را داشته باشیم تا با بارش‌های ماه‌های پیش رو برای ذخیره سد زاینده رود برنامه‌ریزی شود.

به گزارش مهر عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.

قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شد و قرار بود سال ۱۳۹۳ به بهره برداری برسد. هر چند عملیات اجرایی سد مخزنی این تونل در چند سال اخیر بدلیل مشکلاتی از جمله منابع مالی متوقف ماند اما خط اضطرار تونل سوم کوهرنگ بهار امسال وارد مدار شد که مدتی بعد پمپاژ این خط نیز متوقف شد.

گفتنی است اگر پروژه تونل و سد کوهرنگ سه تکمیل و به بهره برداری برسد با توجه به کاهش ظرفیت این خط در مجموع سالانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به حوضه آبریز زاینده رود می‌توان انتقال داد.

منبع: مهر