تاجیکستان خواستار نامگذاری ۲۰۲۵ به سال بین المللی حفظ یخچال های طبیعی شد
تاجیکستان خواستار نامگذاری ۲۰۲۵ به سال بین المللی حفظ یخچال های طبیعی شد
تاجیکستان در چارچوب نهمین کنفرانس وزیران محیط زیست در قبرس، خواستار حمایت جامعه بین المللی برای نامگذاری سال ۲۰۲۵ به عنوان سال بین المللی حفاظت از یخچال های طبیعی شد.

به گزارش«نبض انرژی» بهادر شرالیزودا  رئیس کمیته حفاظت از محیط زیست تاجیکستان در این نشست که در روزهای ۵ تا ۷ اکتبر (۱۳ تا ۱۵ مهر) در نیکوزیا (جمهوری قبرس) در حال برگزاری  است،  همچنین خواستار ایجاد صندوق بین المللی حفاظت از یخچال های طبیعی شد.

وی گفت: مسائل مربوط به ذوب شدن یخچال های طبیعی در موضوع تغییرات اقلیمی به دلیل گرم شدن زمین از اهمیت حیاتی برخوردار است. شرالیزدا خاطرنشان کرد که علیرغم انتشار حداقل گازهای گلخانه ای در جو، تاجیکستان یکی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی است.

همچنین خاطرنشان شد که تاجیکستان قصد دارد با استفاده از تجربه پیشرفته بین المللی و پشتیبانی فنی شرکای توسعه، روی به روز رسانی کتاب سرخ جمهوری کار کند.

کتاب سرخ جمهوری تاجیکستان یک سند رسمی دولتی است که اطلاعاتی در مورد گونه‌های نادر گیاهی و جانوری جمهوری تاجیکستان که نیاز به حفاظت دارند، در آن گردآوری شده‌  است.

با توجه به لزوم حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب و در معرض خطر، کتاب سرخ تاجیکستان در اول مارس ۱۹۷۹ با تصمیم شورای وزیران تاجیکستان ایجاد شد. اولین ویرایش کتاب سرخ تاجیکستان برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ به زبان روسی و در سال ۱۹۹۷ به زبان تاجیکی به سرپرستی و با مشارکت مستقیم دانشمندان آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان منتشر شد.

تاجیکستان خواستار نامگذاری ۲۰۲۵ به سال بین المللی حفظ یخچال های طبیعی شد

به گزارش آسیا پلاس در این کنفرانس  توجه ویژه ای به نتایج سومین بررسی عملکرد زیست محیطی (EPR) تاجیکستان شد که نشان دهنده پیشرفت این کشور در مدیریت زیست محیطی از  سال ۲۰۱۰ است.

مهم ترین موضوعات زیست محطی این کشور مربوط به چارچوب نظارتی و برنامه ریزی استراتژیک، تامین مالی هزینه های زیست محیطی، معرفی رویکردهای اقتصاد سبز، حفاظت از هوا، مدیریت منابع آب، مدیریت پسماند و حفاظت از تنوع زیستی اعلام شده است.

علاوه بر این، این بررسی بر تلاش‌های تاجیکستان برای ادغام جنبه‌های زیست‌محیطی در کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل‌ونقل، مسکن و خدمات عمومی، و بهداشت و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در مدیریت خطر بلایا تأکید می‌کند.

یکی از نتایج مثبت این کنفرانس برای تاجیکستان، موافقت با راه اندازی چهارمین فرآیند بررسی زیست محیطی است و تاجیکستان یکی از اولین کشورهایی خواهد بود که این کار را آغاز می کند.

منبع: ایرنا