هوشمندسازی تالاب بیشه دالان بروجرد/تشکیل شبکه همیاران محیط زیست لرستان
هوشمندسازی تالاب بیشه دالان بروجرد/تشکیل شبکه همیاران محیط زیست لرستان
مدیرکل محیط زیست لرستان از تشکیل شبکه همیاران محیط زیست استان خبر داد.

به گزارش«نبض انرژی»علی سالاروند، اظهار کرد: سیاست‌های کلی نظام را مقام معظم رهبری با درایت ویژه‌ای ابلاغ کردند که بیشتر برای برون رفت از شرایط فعلی بود که محیط زیست قربانی توسعه ناپایدار می‌شد.

وی ادامه داد: توسعه پایدار یک مثلث متساوی‌الاضلاع است که دارای سه ضلع اقتصاد، محیط زیست و رفاه اجتماعی است که هر سه ضلع آن باید در نظر گرفته شود.

سالاروند با اشاره به این‌که سیاست‌های کلی ریزبینانه و زیرکانه  در چارچوب توسعه پایدار است که اقتصاد، محیط زیست و رفاه اجتماعی را در کنار یکدیگر دیده است، عنوان کرد: اگر اقتصاد پیشرفت کند در کنار آن نیز رفاه اجتماعی و محیط زیست نیز حفظ شود که تمام جواب در آن در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: در زمینه اعتبارات امسال ۲۳۶ درصد افزایش اعتبار در تملک دارایی و سرمایه‌ای داشتیم، که توانستیم در افزایش سطح حفاظت چهار پاسگاه محیط بانی اضافه کنیم و همچنین اعتبارات ملی را جذب کردیم.

وی با اشاره به این‌که به صورت سنتی برای هر ۱۰۰۰ هکتار باید یک محیط بان داشته باشیم، بیان کرد: این درحالی است که ما با ۳۲۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده حدود ۷۰ محیط بان داریم که مسلماً نمی‌توانیم کاری کنیم، در این زمینه اولین کاری کردیم این بود که محیط بانی را مردمی کردیم که شبکه خوبی از همیاران محیط زیست در کل استان به ویژه روستاهایی که در مناطق حفاظت شده هستند تشکیل داده و با عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه لرستان کلاس‌های آموزشی برای آن‌ها برگزار کردیم.

سالاروند تصریح کرد: سامانه ۱۵۴۰ و رؤسای ادارات شهرستان‌ها در دسترس هستند و دوستان به ما اطلاع می‌دهند و قبل از شکار پیشگیری می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: قرار است امسال سازمان محیط زیست ۲۵۰ محیط بان بگیرد که بحث‌هایی در رابطه با محدودیت گرفتن نیرو وجود دارد، ما برای حل این مشکل اعتبارات خوبی برای هوشمندسازی مناطق گرفتیم که اولین مورد در تالاب بیشه‌دالان شهرستان بروجرد انجام شد و تصاویر آن نیز به دست ما رسید که با استفاده از آن‌ها توانستیم از تخریب و همچنین کشتار حیوانات محیط زیست این شهرستان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای جدید سازمان محیط زیست به روز رسانی و استفاده از تجهیزات نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سالاروند افزود: ما شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی داریم اما چون ورود نکرده و مشکلات خود را به آن‌ها نگفته بودیم در این مسیر حرکت نکرده بودند، علی‌الحساب یک سری تجهیزات خریداری شده و بقیه تجهیزات نیز شرکت‌های دانش‌بنیان درصدد هستند که به سمت برطرف کردن کمبودهای محیط زیست بروند.

منبع: ایسنا