آسیا؛ پیشتاز رشد جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر
آسیا؛ پیشتاز رشد جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر
بر اساس گزارش جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر، آسیا در دهه آینده رهبری رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان را بر عهده خواهد داشت، این منطقه در بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های تجدیدپذیر افزوده شده در این دوره سهیم است که بخش اعظم این رشد انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی ناشی از افزایش استفاده از انرژی خورشیدی خواهد بود.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از بیزینس، بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که دو تراوات ظرفیت جدید در دهه آینده بدست آید که نسبت به پیش‌بینی قبلی(۱.۸ درصد) افزایش یافته است. این مورد با تلاش‌های جدید برای تضمین امنیت انرژی منطقه‌ای در میان بازارهای انرژی ناپایدار و اهداف تهاجمی‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر هدایت می‌شود.

موسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز انتظار دارد که با جذابیت جهانی گسترده‌تر و افزایش اهداف تولید انرژی، بخش خورشیدی، به‌طور قابل‌توجهی ظرفیت بیشتری نسبت به باد(۱.۲ تراوات در مقابل ۰.۸ تراوات) ایجاد کند.

در مورد آسیا، در میان افزایش حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان ابزاری برای تنوع بخشیدن به سوخت‌های فسیلی، حدود دو سوم (۶۶ درصد) از رشد ظرفیت انرژی آن در دهه آینده از منابع تجدیدپذیر غیر برق آبی حاصل می‌شود.

موسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز انتظار دارد که چین با کمک صنعت قوی تولید تجهیزات خورشیدی و بادی در سرزمین اصلی چین همچنین تعهدات دولتی قوی خود به این بخش، سهم اصلی در رشد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر غیرآبی آسیا داشته و شاهد رشد ظرفیت آن باشد.

این سازمان به دستورات خورشیدی چین در سال ۲۰۲۳ برای ساختمان‌های تجاری به‌عنوان منبعی برای «فرصت‌های جدید رشد» و تقویت چشم‌انداز این کشور برای رشد ظرفیت اشاره کرد. با این حال، تولید برق بادی آسیا از انرژی خورشیدی پیشی گرفته است. انتظار می‌رود که پیشرفت‌های فناوری بیشتر در بخش انرژی بادی از رشد تولید بیشتر در سال‌های آینده حمایت کند.

اتحادیه اروپا، چین، هند، ژاپن و ایالات‌متحده بیش از ۷۷ درصد از بخش انرژی‌های تجدیدپذیر غیر انرژی آبی جهان را نمایندگی و سرعت گسترش بخش انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی را با اهداف جدید تعیین می‌کنند.

فیچ سولوشنز انتظار دارد رشد فزاینده انرژی‌های تجدیدپذیر در کوتاه‌مدت در دهه آینده اندکی تثبیت شود زیرا اثرات کووید-۱۹ و رشد کاهش می‌یابد.

منبع: ایسنا