کاسبی پرسود چین از فروش گاز آمریکا به اروپا
کاسبی پرسود چین از فروش گاز آمریکا به اروپا
شرکت‌های چینی که قراردادهای بلندمدت برای خرید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) با آمریکا امضا کرده اند، گاز اضافی را به اروپا فروخته و سودهای هنگفتی از این فروش به جیب می زنند.

به گزارش«نبض انرژی»روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد در هشت ماه نخست امسال، تنها ۱۹ کشتی ال ان جی از آمریکا، در چین لنگر انداختند که بسیار کمتر از رکورد ۱۳۳ کشتی در مدت مشابه سال گذشته است. خریداران بزرگ چین، در اروپا، ژاپن و کره جنوبی هستند.

آمار نشان می دهد چین از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، حدود ۳۰ درصد گاز بیشتری از روسیه وارد کرده که با تخفیف قابل توجه بوده است. با این حال، فروش گاز از سوی چین به اروپا، به حد کافی نبوده تا به این قاره برای اجتناب از کمبود احتمالی در زمستان، کمک کند و اروپا وابستگی بیشتری به واردات از آمریکا پیدا کرده است.

اروپا موفق شده است مخازن گاز خود را پیش از موعد تعیین شده، پر کند. قیمت گاز طبیعی در اروپا، در پی این خبر که ذخایر گاز آلمان زودتر از برنامه پر شده اند، افت چشمگیری پیدا کرد. پس از این که رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، اعلام کرد ذخایر گاز این کشور به سرعت پر شده اند و به هدف پر شدن ۸۵ درصدی ذخایر تا اکتبر می رسند، بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی، در یک روز ۲۱ درصد ریزش کرد و رشد ۴۰ درصدی هفته گذشته را جبران کرد.

این ریزش قیمت، تا حدودی مایه آسودگی خاطر شد اما بهای معاملات گاز همچنان حدود شش برابر بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است. اروپا در آستانه رکود قرار دارد و تورم در کشورهای متعدد این منطقه، به بالاترین رکورد چند دهه گذشته صعود کرده است. دولتهای اروپایی مجموعا ۲۸۰ میلیارد یورو (۲۷۸ میلیارد دلار) برای بسته های کمک مالی، اختصاص داده اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کردند اروپا موفق شده است پیش از زمستان، بحران گازی خود را حل کنند و قیمتها ممکن است تا شش ماه آینده، نیمی کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا