تکلیف مدیریت پسماند در شهرستان کارون مشخص نیست
تکلیف مدیریت پسماند در شهرستان کارون مشخص نیست
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کارون، ساماندهی پسماند در این شهرستان و تعیین تکلیف کانون‌های اصلی تخلیه زباله در مرز کارون و اهواز را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»عباس ظاهری، با اشاره به نارضایتی مردم از انتشار بوی تعفن در شهرستان کارون، بیان کرد: در بازدیدهای میدانی و گشت‌هایی که انجام دادیم مشخص شد بوی تعفنی که احساس می‌شود ناشی از تخلیه زباله در کوی مشعلی است.

وی افزود: کوی مشعلی در مرز بین شهرستان‌های اهواز و کارون است که متولی مشخصی ندارد و هیچکدام از شهرداری‌ها مسوولیت آن را نمی‌پذیرند و اکنون تبدیل به یکی از کانون‌های اصلی تجمع زباله شده است.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند کارون، اضافه کرد: بلوار اصلی این منطقه مملو از انواع پسماند، لاستیک و نخاله است و برخی دوره‌گردها نیز شبانه اقدام به آتش زدن زباله می‌کنند که بر آلودگی محیط می‌افزاید؛ این در حالیست که این مسیر آسفالته در صورت پاکسازی می‌تواند بخشی از بار ترافیکی را کاهش دهد.

وی با اشاره به حکم دادستان شهرستان کارون برای توقیف یک ماهه کامیون‌های متخلفی که زباله تخلیه می‌کنند، بیان کرد: شهرداری کوت‌عبداله قبلا چند مورد از تخلفات را معرفی کرده بود اما این برخوردها را ادامه نداد و اکنون با وجود داشتن حکم قضایی برای برخورد با کامیون‌های متخلف، برای معرفی متخلفان اقدام نمی‌کند.

ظاهری ادامه داد: پیشنهاد کردیم که یک کیوسک برای برخورد با کامیون‌هایی که زباله را در خیابان اصلی کوی مشعلی تخلیه می‌کنند، مستقر شود چرا که در آستانه فصل بارندگی قرار داریم و در زمان بارندگی این زباله‌ها در محیط پراکنده می‌شود.

وی با بیان اینکه حاشیه پل جنگیه به طول یک کیلومتر نیز، محل تخلیه و دپوی زباله شده، گفت: علاوه بر تاکید قانون، کارگروه پسماند در سال ۱۳۹۴، پاکسازی و مسدودسازی این پل را تصویب کرد. فرماندار کارون در جلسه‌ای که به تازگی برگزار شد دستور داده بود این مسیر تا اول مهر پاکسازی و بر آن نظارت صورت گیرد و متخلفان معرفی شوند.

به گفته وی، این مسیر تاکنون چند بار با دستور قضایی پاکسازی شده اما دوباره به مکان تجمع زباله تبدیل شده است؛ اکنون نیز بر اساس قانون بخشداری موظف به پاکسازی و مسدودسازی آن است.

ظاهری همچنین درباره تخلیه دوباره زباله در سکوی موقت پسماند این شهرستان توضیح داد: این مکان قبلا محلی برای دپوی زباله شده بود، اما با پیگیری این اداره و فعالان محیط زیست قرار است به پارک جنگلی تبدیل شود؛ به تازگی دوباره در آن زباله تخلیه شده که با تذکر و صدور اخطاریه پاکسازی شده است.

بر اساس این گزارش، کوت عبداله بخشی از حاشیه شهر در جنوب اهواز بود که در سال ۱۳۹۱ از اهواز منفک شد و با روستاهای اطراف خود، و تشکیل شهرستان کارون، به عنوان مرکز این شهرستان معرفی شد. این شهرستان با مشکلات محیط زیستی متعددی درگیر است که آلودگی هوا و پسماند از جمله آنهاست.

پیش از این شهردار کوت‌عبداله به دلیل نبود ساماندهی پسماند به ویژه دپوی زباله در سکوی موقت (در نزدیکی روستای قلعه چنعان) به مراجع قضایی معرفی شد و حکم یک سال حبس برای او صادر شده بود.

گرد و غبار، دود آتش سوزی مزارع نیشکر، بوی نامطبوع از کارخانه الکل‌سازی، بخشی از آلودگی‌هایی است که مردم شهرستان کارون را احاطه کرده است.

در پی ابهام در تعیین مرز شهرستان‌های اهواز و کارون، به درخواست حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد امام جمعه اهواز در سال ۱۳۹۸ خدمات شهری کوی مشعلی به شهرداری اهواز واگذار شده بود.

منبع: ایرنا