بزودی ۲۲ خدمت شرکت ملی گاز از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود
بزودی ۲۲ خدمت شرکت ملی گاز از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود
هم‌اکنون پنج خدمت شرکت ملی گاز ایران از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند قابل دسترسی است و پیش‌بینی می‌شود که با صدور مجوزهای لازم، ۲۲ خدمت این شرکت در کوتاه‌ترین زمان ممکن با اتصال به این درگاه در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از خدماتی که طی روزهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته و در ماحل اجرایی است موضوع اتصال مراکز دولتی به پنجره خدمات هوشمند است.

بنابراین یکی از الزامات اساسی برای ورود دولت به عصر دیجیتال آن است که فناوری ارتباطی و اطلاعاتی جدید جانشین جریان مکاتبات بین هرم دولت و دریافت کنندگان خط مشی و مشتریان خدمات دولتی شود. همکاری گسترده بین دولت و مشتریان نه تنها مساله ای مربوط به مراوده الکترونیکی است بلکه هدف کیفیت بیش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است. تمام دولت‌ها در تلاش هستند تا خود را برای اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی آماده کنند .

یکی از اهداف و مزایای اجرایی شدن این طرح ،کاهش هزینه های دولت، صرفه جویی در وقت و انرژی ،کاهش فساد اداری و افزایش سطح آگاهی مردم، افزایش اشتغال بدلیل ارائه خدمات دولتی توسط بخش خصوصی، بهبود کارایی و ارائه بخش دولت از طریق خدمات لایه ها و همسو سازی سرمایه گذاری‌ها با نیازهای شهروندان است. در همین راستا شرکت ملی گاز ایران نیز همانند سایر ارگان‌ها و نهادها به خدمات هوشمند متصل شده است.

در همین رابطه محمدرضا سراجی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران در این باره گفت: اکنون پنج خدمت شرکت ملی گاز ایران از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند قابل دسترسی است و  امیدواریم که با صدور مجوزهای لازم، همه ۲۲ خدمت این شرکت در کوتاه‌ترین زمان ممکن با اتصال به این درگاه در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران طبق برنامه باید تا پایان شهریورماه امسال به‌منظور ارائه برخی خدمات به مردم به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل می‌شد، تصریح کرد: این مهم از نیمه دوم شهریورماه اجرایی و شرکت ملی گاز ایران از ۱۹ شهریورماه امسال در گام ابتدایی برای ارائه خدمت برخط در پنج حوزه‌ به این درگاه متصل شده که این خدمت‌ها شامل نحوه محاسبه گازبها بر اساس رقم کنتور، محاسبه مقدار بدهی گاز براساس شماره اشتراک، محاسبه مقدار بدهی گاز براساس شماره کنتور، ثبت شکایت‌ها در بازرسی، پیگیری شکایت‌ها و پاسخگویی به شکایت‌هاست.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر بهره‌مندی این شرکت در موضوع اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند بر اساس وظایف قانونی، اظهار کرد: عملکرد و برآورد ناشی از ماهیت کار سازمان‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ در واقع، خدمات برخی سازمان‌ها از ابتدا و برمبنای مأموریت آن برخط بوده، اما خدمات شرکت‌هایی مانند شرکت ملی گاز ایران بر بستر اینترانت (شبکه داخلی) بود که این شرکت بر بستر اینترنت خدمتی نداشته است.

سراجی افزود: از این رو ورود به عرصه خدمت برخط و اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند، برای ما پروژه بسیار بزرگی محسوب می‌شد و اکنون هم چنانچه بر مبنای پیشرفت کلی کار درصدبندی کنیم، می‌توان گفت شرکت ملی گاز ایران بیش از ۷۰ درصد کل پروژه را به سرانجام رسانده است.

وی تصریح کرد: در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی نهادهای نظارتی مانند سازمان پدافند غیرعامل و «افتای» ریاست‌جمهوری، امکان ارائه همه ۲۲ خدمت شرکت ملی گاز ایران از این درگاه  فراهم خواهد شد، هرچند اکنون هم این خدمت‌ها از سوی دفاتر پیشخوان دولت ارائه می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این خدمات از دو سال پیش از طریق شبکه ملی اطلاعات به همه سازمان‌ها ارائه شده و متقابلاً خدماتی نیز از سازمان‌های دیگر دریافت شده است، گفت: تلاش ما این است که این خدمات به‌صورت تمام‌وکمال از شبکه ملی اطلاعات به شبکه اینترنت ملی منتقل شود و امیدواریم این پروژه بزرگ در اسرع وقت به سرانجام برسد.