سال آبی جدید با کاهش بارش و افزایش مصرف شروع شد
سال آبی جدید با کاهش بارش و افزایش مصرف شروع شد
سال آبی جدید (اول مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در حالی شروع شد که بارش‌های چندان مناسبی در کشور شاهد نیستیم؛ اما میزان مصرف آب به‌خصوص در کلان‌شهر تهران به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سال آبی جدید در هر سال از ابتدای مهر آن سال آغاز شده و تا آخر شهریور سال بعد ادامه دارد. وضعیت بارشی این بازه زمانی مشخص می‌کند که سال آبی پربارشی بوده یا بارش‌ها کاهش داشته است.

پرونده سال آبی ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در حالی بسته شد که بارش‌های آن با کاهش حدود ۲۴ درصدی نسبت به دوره بلندمدت همراه شده و یک سال کم‌بارش دیگر برای ایران رقم زد.

آن‌طور که آمارهای تازه استخراج شده نشان می‌دهد سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱) سال کم‌بارشی را برای کشورمان رقم زد و سبب استمرار سال‌های خشک در کشور شد.

بر اساس آمارهای مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ که سال آبی آغاز شد تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸۰.۴ میلیمتر بارش در کشور رخ‌داده است.

این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۳۷.۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده، ۲۳.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

بررسی آمارهای از ابتدای فصل تابستان در سال آبی مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱ نشان از آن دارد که در این فصل میزان بارش‌ها به رقم ۱۹.۷ میلیمتر رسیده که در مقایسه با دوره بلندمدت که میزان بارش‌ها ۱۱.۵ میلیمتر بوده با رشد ۷۱.۳ میلیمتری همراه شده است.

سال آبی جدید با کاهش بارش و افزایش مصرف شروع شد

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب روز ۲۰ شهریورماه امسال در باره وضعیت منابع آبی و بارش‌های کشور گفت: امسال هم مانند سال گذشته خشکسالی تداوم دارد و همین امر سبب  شده با کاهش سطح منابع آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها روبرو شویم.

وی  افزود: بارندگی‌های امسال باوجودآنکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته؛ اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب  گفت: ۳۰ درصد رشد بارندگی تنها ۵ درصد حجم ورودی به سدها را افزایش داده است.

قاسم‌زاده  ادامه داد: اکنون سدها ۴۱ درصد پرشدگی دارند درحالی‌که می‌بایست ۵۰درصد پرشدگی داشته باشند که این کاهش ناشی از شرایط خشکسالی است.

درحالی‌که انتظار می‌رفت با شروع فصل پاییز از حجم بالای مصرف آب در تهران کاسته شود، اما به‌عنوان نمونه میزان مصرف آب در روز یکم مهرماه معادل سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون لیتر بوده و در باقی روزهای هفته اول مهرماه نیز تغییری نداشته است.

این حجم مصرف آب با میزان مصرف آب در روزهای اوج مصرف در تابستان گذشته تفاوتی ندارد و میزان مصرف آب در تهران در شرایطی همچنان بالاست که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی استان تهران میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال کاهش محسوسی نسبت به میانگین بلندمدت دارد.

همچنین میزان بارش‌های استان تهران در مقایسه با متوسط بلندمدت با کاهش ۲۶ درصدی روبرو بوده است.

اکنون میزان ورودی آب به مخازن سدهای پنج‌گانه تهران با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال آبی گذشته روبرو است و در آستانه فصل پاییز و شروع سال آبی جدید با ۴۱۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی و کسری ۸۹ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته وارد سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ می‌شویم. در چنین شرایطی در کنار همه اقدام‌های فنی و مهندسی برای تأمین آب توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تنها مشارکت همدلانه شهروندان و رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف است که تداوم تأمین پایدار آب شرب پایتخت را تضمین می‌کند.

آن‌طور که مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرده در هفته منتهی به ۱۵ مهرماه حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور روند بارش‌های متفاوتی را تجربه خواهند کرد به‌طوری‌که  در ۵ حوضه آبریز بارش خواهیم داشت و یک حوضه هم بدون بارش خواهند بود.

براین‌اساس حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۱۵ مهر بیشینه بارش ۲۸.۴میلیمتری و متوسط محدودهٔ۲.۵ میلیمتری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور خواهد بود.

در هفته منتهی به ۱۵ مهر حوضه‌ آبریز فلات مرکزی هم بیشینه بارش ۳ میلیمتری و متوسط محدوده صفر میلیمتری را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه  هم در هفته منتهی به ۱۵ مهر بیشینه بارش ۸ دهم میلیمتری و متوسط محدوده صفر میلیمتری خواهد داشت.

در هفته منتهی به ۱۵ مهر حوضه‌های  قره قوم بیشینه بارش ۲ دهم میلیمتری بدون متوسط محدوده خواهد داشت.

حوضه‌ آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در هفته منتهی به ۱۵ مهرماه بیشینه بارش ۲ دهم میلیمتری بدون متوسط محدوده خواهد داشت.

حوضه آبریز مرزی شرق   تنها حوضه آبریز درجه یک  بدون بارش کشور در هفته  منتهی به ۱۵ مهراست.

همچنین، از مجموع ۳۰ حوضه آبریز درجه‌۲ نیز ۱۴ حوضه‌  قطره‌ای باران نخواهند داشت.

منبع: ایرنا