سالانه چه میزان پلاستیک روانه دریا می‌شود؟
نتایج مطالعه جدید به رهبری مؤسسه تحقیقاتی در بارسلون، اسپانیا نشان داده است که آلودگی پلاستیکی به اسیدی‌ شدن اقیانوس‌ها کمک می‌کند؛ آلودگی پلاستیک و اسیدی‌ شدن بزرگ‌ترین عواملی هستند که اقیانوس‌ها را تهدید می‌کنند.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از ارث، افزایش اسیدیته اقیانوس‌ها، کار را برای حفظ اسکلت موجوداتی مانند مرجان‌ها دشوار می‌کند. هر ساله ۱۳ میلیون تن پلاستیک به دریا می‌رسد و تخمین زده می‌شود که بیش از حدود ۲۵۰ هزار تن پلاستیک در سراسر اقیانوس شناور باشد.

نتایج این تحقیق نشان داد که وقتی نور خورشید پلاستیک را تجزیه می‌کند، ترکیبات کربن آلی محلول آزاد و این ترکیبات شیمیایی آلی منجر به کاهش سطح پ‌هاش (pH)می‌شود.

کریستینا رومرا کاستیلو، محقق این تحقیق اظهار کرد: با توجه به این مطالعه، ما توانستیم ثابت کنیم که در مناطق سطح اقیانوس بسیار آلوده به پلاستیک، تخریب پلاستیک منجر به افت تا ۰.۵ واحد pH خواهد شد.

با افت pH تخمین زده می‌شود که بدترین سناریوهای انتشارات انسانی در پایان قرن بیست و یکم قابل مشاهده خواهد بود.

نور فرابنفش خورشید منجر به تخریب پلاستیک خواهد شد و باعث می‌شود پلاستیک به قطعات کوچکتر تبدیل شود. برخی از این ذرات که به میکروپلاستیک معروف هستند کمتر از پنج میلی‌متر طول دارند. ترکیبات شیمیایی آزاد شده توسط پلاستیک می‌تواند از خود پلاستیک یا مواد افزودنی که رنگ یا مقاومت پلاستیک را ایجاد می‌کند، به دست آید. برخی از این ترکیبات اسیدهای آلی هستند و به همین دلیل به افت pH کمک می‌کنند.

برای این مطالعه، محققان پلاستیک جدید و قدیمی را در معرض دما و تابش خورشید قرار دادند. pH آب و مقدار کربن آلی محلول آزاد شده توسط میکروپلاستیک‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. تنها با ۶ روز قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پلاستیک‌های قدیمی مقدار زیادی از ترکیبات کربن آلی محلول را آزاد کردند که منجر به کاهش قابل‌توجهی در pH آب شد. آزمایش‌ها با استفاده از پلی استایرن جدید، پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) و قطعات پلاستیکی زیست تخریب‌پذیر کاهش قابل توجهی در pH نشان ندادند.

رومرا کاستیلو نتیجه گرفت: این نتایج نشان می‌دهد که پلاستیک قدیمی خیلی بیشتر از پلاستیک جدید بر اسیدی‌ شدن تأثیر می‌گذارد که بسیار نگران‌کننده است زیرا بیشتر پلاستیک‌های موجود در دریا از هر نوع که باشد، تخریب می‌شوند.

نتایج تحقیق این هفته در مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.

منبع: ایسنا