تشدید تدابیر امنیتی در بخش نفت و گاز نروژ
تشدید تدابیر امنیتی در بخش نفت و گاز نروژ
نروژ پس از عمدی اعلام شدن آسیب دیدگی خطوط لوله روسیه و نشت گاز در دریای بالتیک، امنیت بخش نفت و گاز خود را برای حمایت در برابر خرابکاری احتمالی تقویت کرد.

به گزارش«نبض انرژی» یک کارشناس نظامی هشدار داد امنیت بخش نفت نروژ که اکنون بزرگترین تامین کننده گاز اروپا و صادرکننده بزرگ نفت است، ممکن است بیش از حد سست و ضعیف باشد.

نشت بزرگ گاز، در نتیجه خرابکاری مشکوک که روز سه شنبه در خطوط لوله نورد استریم شناسایی شد، بازارهای انرژی را ملتهب و نگرانیهای امنیتی را تشدید کرده است.

ناتو و اتحادیه اروپا بر ضرورت حمایت از زیرساخت حساس تاکید کرده و هشدار دادند هر گونه حملات بیشتر، با پاسخ محکم و متحد روبرو خواهد شد.

تور ایوار استرومن، مدرس ارشد آکادمی نیروی دریایی سلطنتی نروژ به رویترز گفت: دولت نروژ باید واقف شود که اکنون مهمترین هدف استراتژیک همه اروپا، واردات انرژی یا گاز از نروژ است. اگر عرضه انرژی از سوی نروژ قطع یا متوقف شود یا به میزان زیادی کاهش پیدا کند، یک بحران انرژی کامل در اروپا ایجاد خواهد کرد.

نروژ بیش از ۹۰ میدان نفتی و گازی دارد که به شبکه خطوط لوله گازی به طور ٩٠٠٠ کیلومتر متصل هستند.

این کشور اعلام کرد امنیت تاسیسات نفت و گاز را در پی نشت گاز در دریای بالتیک و گزارشهایی از فعالیتهای پهپادی در دریای شمال، تقویت خواهد کرد.

شرکت اکوئینور که بزرگترین صادرکننده گاز اروپایی است، اعلام کرد تدابیر امنیتی را در تاسیساتش مضاعف کرده است.

با این حال، یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ به خبرگزاری ان تی بی گفت: هیچ تهدید خاصی علیه بخش نفت و گاز فراساحلی نروژ نمی بیند و از متحدان این کشور برای کمک نظامی درخواست نکرده است.

این صحبتها استرومن را چندان قانع نکرد. وی گفت: شما هرگز قادر نخواهید بود مانع خرابکاری علیه ۸۸۰۰ کیلومتر خط لوله شوید. این غیرممکن است. اما اقدام هماهنگ می تواند فعالیت خرابکاران احتمالی را دشوارتر کند.

بر اساس گزارش رویترز، استرومن گفت: تاکنون بین صنعت نفت و گاز، پلیس و ارتش که همگی مسئولیتهای امنیتی مختلفی برای تاسیسات در خشکی و فراساحلی دارند، هماهنگی وجود نداشته است. دولت باید کشتی‌های مخصوص که قادر به تجسس زیرآب هستند را برای صنعت دریانوردی بزرگ نروژ فراهم کند.

منبع: ایسنا