‌پاکستان به‌زودی در مبادلات خود با روسیه دلار را حذف می‌کند
‌پاکستان به‌زودی در مبادلات خود با روسیه دلار را حذف می‌کند
گزارشات حاکی از آن است که دولت پاکستان می‌خواهد از سال آینده در تعامل اقتصادی با روسیه دلار آمریکا را کنار بگذارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از تاس، زاهد علی‌خان، دبیر انجمن بازرگانی پاکستان، اعلام کرد که دولت این کشور در حال بررسی موضوع استفاده از روبل و یوآن در مبادله با روسیه است.

وی که دبیر شورای تجاری پاکستان ـ روسیه در اتاق بازرگانی و صنعت روسیه است، افزود: ما هنوز در حال استفاده از دلار در تجارت با یکدیگر هستیم که این یک مشکل است. ما در حال بررسی موضوع استفاده از روبل یا یوآن هستیم، اما هنوز این موضوع نهایی نشده است.

این مقام پاکستانی که در حاشیه برگزاری مجمع بین‌المللی اکسپورت ماراتن در روسیه سخن می‌گفت تاکید کرد که احتمالا کنار گذاشتن دلار و رفتن به سمت مبادله به روبل و یوآن در تجارت بین پاکستان و روسیه سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

به گفته علی‌خان، بازار پاکستان علاقمند به کالاهای روسی از جمله اقلام دارویی و تولیدات شیمیایی است. در آینده نزدیک ما چشم‌انداز بسیار روشنی برای توسعه روابط بین روسیه و پاکستان می‌بینیم.

در ماه مارس اسلام‌آباد یک توافق تجاری بزرگ با روسیه برای واردات 2 میلیون تن گندم و گاز امضا کرد.

عمران خان نخست، وزیر وقت پاکستان، در ماه فوریه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای گفتگو در مورد توسعه مناسبات تجاری دیدار کرده است. سران پاکستان و روسیه همچنین درباره ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه به پاکستان که مدت‌هاست به تعویق افتاده، گفت‌وگو کردند و قرار است این خط لوله با همکاری شرکت‌های روسی ساخته شود.

سال 2015 پاکستان و روسیه برای ساخت این خط لوله 1100 کیلومتری به توافق رسیدند و قرار شد منابع مالی آن از سوی دو کشور تامین شده و پیمانکاران روس آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنند.

منبع: فارس