برنامه محیط زیست برای مهار ریزگردهای سیستان؛ ۲ منشأ “گردوغبار” شناسایی شد
برنامه محیط زیست برای مهار ریزگردهای سیستان؛ ۲ منشأ “گردوغبار” شناسایی شد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه مدیریت ریزگردهای منطقه سیستان ما با دو منشأ داخلی و خارجی مواجه هستیم.

به گزارش«نبض انرژی»علی سلاجقه، در خصوص برنامه اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مقابله با ریزگردهای منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: در زمینه مدیریت ریزگردهای منطقه سیستان ما با دو منشأ داخلی و خارجی مواجه هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حوزه منشأ خارجی یعنی قسمتی از خاک کشور افغانستان که به محل برداشت ذرات گرد و غبار یا به عبارتی ریزگرد تبدیل شده، باید با حکومت مستقر در افغانستان گفت‌وگو کنیم تا بتوانیم از طریق توافق دوجانبه به مهار منشأ و کانون‌های برداشت در کشور همسایه کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: منشأ داخلی نیز در بستر خشکیده تالاب بین‌المللی هامون قرار دارد که چرای زودرس و تعداد بالای دام موجود در منطقه به این موضوع دامن زده و در این راستا ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان در قالب یک برنامه چرای گردشی باید برنامه‌ریزی کنند و ظرفیت پوشش گیاهی منطقه از لحاظ علوفه سنجش و تعداد واحدهای دامی مشخص شود تا در بازه‌های زمانی مشخص چرای دام‌ها به صورت قطعه‌ای صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: متاسفانه چرای زودرس و تعداد زیاد دام موجود در سیستان باعث شده پوشش گیاهی از بین برود و بستر تالاب به منشأ برداشت ذرات گرد و غبار در منطقه تبدیل شود که این موضوع باید مدیریت شود.

منبع: تسنیم