الگوپذیر شدن مصرف برق پرمصرف‌ها با نصب کنتورهای هوشمند
الگوپذیر شدن مصرف برق پرمصرف‌ها با نصب کنتورهای هوشمند
یکی از اقدامات مهمی که به منظور کنترل مصرف برق توسط مشترکان بسیار پرمصرف، برنامه‌ریزی و آغاز شده، نصب کنتورهای هوشمند است تا مصرف برق مشترکان خانگی، به‌صورت لحظه‌ای قابل قرائت از راه دور شده و در صورت نیاز، اقداماتی جهت کنترل مصرف آنها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به طور متوسط در طول سال، بالغ بر 80 درصد مشترکان برق، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و از بین حدود 20 درصدی که بیش از الگو به مصرف برق می‌پردازند، حدود 10 درصد مشترکان تا 1.5 برابر الگو، 6 درصد مشترکان تا دو برابر الگو و 4 درصد از مشترکان بیش از 2 برابر الگو مصرف برق دارند.

حدود 2 هزار تا 2500 مشترک برق خانگی نیز مصارفی 5 تا 10 برابر الگو دارند که این قبیل از مشترکان، قبوض برقی بالای 15 میلیون تومان در سال جاری دریافت کرده‌اند و در نخستین قبض برق تابستان امسال، 60 مشترک خانگی قبوض برقی بیش از 20 میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

مصرف برق چند برابری توسط برخی مشترکان پرمصرف خانگی، یکی از دلایل ایجاد اختلالات در روند تأمین برق پایدار در ماه‌های گرم سال است. مشترکانی در کشور داریم که بعضا برابر با 50 خانواده معمولی، مصرف برق دارند؛ اگر مصرف برق چنین مشترکان بدمصرفی، کنترل شود، این اقدام در افزایش پایداری تأمین برق سایر مشترکان بسیار موثر است.

یکی از اقدامات مهمی که به منظور کنترل مصرف برق توسط مشترکان بسیار پرمصرف، برنامه‌ریزی و آغاز شده، نصب کنتورهای هوشمند است تا مصرف برق مشترکان خانگی، به‌صورت لحظه‌ای قابل قرائت از راه دور شده و در صورت نیاز، اقداماتی جهت کنترل مصرف آنها صورت گیرد. در واقع با نصب کنتورهای هوشمند، مصرف برق مشترکان پرمصرف، الگوپذیر خواهد شد.

آرش کردی، مدیرعامل توانیر با بیان اینکه این برنامه در حال اجرا و راه‌اندازی است، گفت: قرارداد نصب 4.5 میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف امضا شده و این طرح اکنون در دست اجرا قرار دارد که بر اساس آن می‌توان با ارزیابی مصرف، نسبت به قطع برق مشترکان پرمصرف اقدام کرد.

وی افزود: قرارداد این طرح بسته شده و قرار است در سال 1402 اجرایی شود.

مدیرعامل توانیر با تأکید بر اینکه حداقل تا سال آینده نصب کنتور برای دو میلیون مشترک یا حداقل برای یک میلیون و 100 هزار مشترک اجرایی می‌شود، گفت: این طرح برای مشترکان پرمصرف به صورت جدی در دستور کار قرار دارد؛ ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم مانع مصرف رمز ارز‌های غیرمجاز در زمان پیک شویم.

کردی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت ساتکاب در این راستا به امضا رسیده است، گفت: دو شرکت در زمینه ایجاد زنجیره هوشمندسازی شبکه برق باهم دیگر همکاری خواهند داشت. در قالب این تفاهم‌نامه، ساتکاب موظف به توسعه و ایجاد زنجیره هوشمندسازی در صنعت برق شامل تأمین کنتور‌های هوشمند، مودم، نصب و راه‌اندازی، ایجاد زیرساخت ICT لازم و… شده است.

منبع: تسنیم