آمادگی نیروگاه قشم برای تأمین ۱۴ هزار مترمکعب آب شیرین برای جزیره
آمادگی نیروگاه قشم برای تأمین ۱۴ هزار مترمکعب آب شیرین برای جزیره
مدیرعامل شرکت قشم مولد گفت: ظرفیت شیرین‌سازی و تأمین ۱۴ هزار متر مکعب آب شرب جزیره قشم را داریم و این در شرایطی است که مجموع نیاز جزیره قشم به آب شرب ۳۰ هزار مترمکعب برآورد می‌شود و مذاکرات برای تحویل این آب با شرکت آب و فاضلاب جزیره آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» سید حسن مداحی، مدیرعامل شرکت قشم مولد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 1387 احداث نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق به ظرفیت 500 مگاوات در جزیره قشم مطرح شد و در سال 93، علاوه بر این نیروگاه، تامین یوتولیتی مورد نیاز پالایشگاه نفت خام سنگین قشم نیز در دستور کار قرار گرفت، بنابراین احداث یک نیروگاه 500 مگاواتی ماموریت اول و تامین یوتولیتی سایر طرح‌ها ماموریت دوم این شرکت بود و اکنون 7 محصول در قالب یوتولیتی مورد نیاز پالایشگاه نفت خام سنگین قشم تولید می‌شود.

وی ادامه داد: برای تامین یوتولیتی، در گام اول یک نیروگاه 70 مگاواتی عملیات احداث شد و در بهار سال 96 به شبکه سراسری پیوست و بخشی از برق مورد نیاز جزیره قشم را تامین می‌کند و از سال 96 تا کنون 100 میلیارد تومان توسط این نیروگاه به شبکه سراسری برق فروختیم.

مداحی تاکید کرد: با تامین و سرمایه‌گذاری 60 میلیون یورو عملاً تاسیسات تامین یوتولیتی شکل گرفت و از پاییز 1400 به بهره‌برداری رسید و این یوتولیتی می‌تواند پروژه‌های بعدی که در قشم ایجاد خواهد شد را تامین کند و بستر لازم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

مدیرعامل شرکت قشم مولد افزود: در حال حاضر علاوه بر تامین بخار، ظرفیت شیرین‌سازی و تأمین 14 هزار متر مکعب آب شرب جزیره قشم را داریم و این در شرایطی است که مجموع نیاز جزیره قشم به آب شرب 30 هزار مترمکعب برآورد می‌شود و مذاکرات برای تحویل این آب با شرکت آب و فاضلاب جزیره آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه ماموریت بعدی احداث نیروگاه 500 مگاواتی بود، ادامه داد: فاز اول این نیروگاه اردیبهشت امسال با ظرفیت 320 مگاوات و راندمان 39 درصد با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و از اول تابستان تا کنون یکی از مولدهای بزرگ نیروگاه قشم را در مدار تولید داریم و در مجموع 390 مگاوات برق تولید می‌کنیم. فاز بعدی احداث واحد بخار است که بعد از تامین مالی کار ساخت آن شروع می‌شود.

مداحی با بیان اینکه پیک مصرف کل جزیره قشم 320 مگاوات است، تاکید کرد: در مجموع تولید برق در قشم 600 مگاوات است و مازاد برق تولید توسط شبکه سراسری به خارج از جزیره منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در سراسر کشور، 2600 مگاوات ظرفیت نیروگاهی دارد، گفت: این میزان معادل 3.5 درصد کل ظرفیت نیروگاهی کشور است.

مدیرعامل شرکت قشم مولد به مشکل کمبود گاز برای خوراک این نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مشکل این پروژه‌ها در جزیره قشم و سرمایه‌گذاری صنعتی در قشم، گاز است و با وجود اینکه تصویر روشنی در قشم داشته؛ اما گاز مورد نیاز به طور کامل تامین نشده و از همین رو به دنبال تسریع در احداث خط 30 اینچ گاز از بندرعباس به جزیره قشم هستیم.

وی ادامه داد: نیروگاه 320 مگاوات گازی که امسال توسط رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید تا به امروز می‌توانست حدود 800 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند؛ اما عملکرد آن 70 میلیون کیلووات ساعت است که علت آن کمبود گاز است.