حمایت از دانش‌بنیان‌ها تنها راه رهایی از خام فروشی است
حمایت از دانش‌بنیان‌ها تنها راه رهایی از خام فروشی است
برای رهایی از خام فروشی در صنایع نفت و گاز باید از فناوری و تکنولوژی نوین با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره جست تا با استفاده از دستاورد‌های آن‌ها بستر را برای توسعه این صنعت هموار شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» توسعه صنایع نفت و گاز یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران است تا جاییکه وزیر نفت مدام بر توسعه این صنایع استراتژیک تاکید دارند به گونه‌ای که ایجاد زیرساخت‌های جدید نفتی و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت یکی از مباحثی است که باید در اولویت کاری قرار گیرد.
بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند که خام فروشی حراج ثروت ملی و آسیب به نسل‌های آینده کشور برای استفاده از این منابع طبیعی است. وقتی خام فروشی می‌کنیم در عمل سودی را که باید در داخل هزینه شود، مستقیم به خارج از کشور می‌بریم، در صورتی که اگر توانمندی خود را افزایش دهیم و دست از خام فروشی برداریم می‌توانیم درآمدزایی کرده و به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.
صادرات غیرنفتـی نیز نقش تعیین کننده‌ای بر رشد اقتصادی دارد. در واقع توسعه و متنوع سازی صادرات غیرنفتی با توجه به مزیت‌های نسبی بالفعل و به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه در تجارت خارجی باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه عایدی صادرات غیرنفتی می تواند زمینه مناسبی را برای برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و بلندمدت در مقایسه با درآمد‌های بی ثبات صادرات نفتی فراهم کند. هر گامی برای توسعه صادرات غیرنفتی یک حرکت موثر بـرای کـاهش اتکا به درآمد نفتی و ایجاد شرایط به نسبت با ثبات تری بـرای تمامی بخش‌های اقتصادی محسوب شود و می‌تواند رشد اقتصادی بالاتری را رقم بزند. اگر چه دستگاه‌های اجرایی و مشورتی برای توسعه صادرات تلاش می‌کنند، اما تا زمانی که اهداف و استراتژی اقتصادی شفاف و مشخصی وجود نداشته باشد، به نتیجه نمی‌رسیم.
پالایشگاه‌های فراسرزمینی، یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های خنثی‌سازی کوتاه‌مدت تحریم‌ها شناخته می‌شود. در نتیجه، سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها، امکان فروش نفت ایران به این پالایشگاه‌ها و همچنین ایجاد درآمد‌های ارزی جدید را فراهم می‌کند
بی شک پالایشگاه‌ها یک ظرفیت بزرگ هستند که در صورت توسعه پالایشگاه‌ها، خام فروشی به حداقل رسیده و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی بر حسب نیاز داخل و خارج تولید و صادر می‌شوند، لذا پالایشگاه سازی از سیاست‌های بسیار مهم برای عبور از خام فروشی است.
براساس این گزارش برای رهایی از خام فروشی در صنایع نفت و گاز باید از فناوری و تکنولوژی نوین با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره جست تا با استفاده از دستاورد‌های آن‌ها بستر را برای توسعه این صنعت هموار شود.