ایران قدرت نخست منطقه در تولید برق است/ رشد تولید و تبادل برق با اعضای شانگهای
ایران قدرت نخست منطقه در تولید برق است/ رشد تولید و تبادل برق با اعضای شانگهای
مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: اکنون ایران قدرت اول منطقه در تولید برق است و با تبادل انرژی الکتریکی با کشورهای عضو سازمان شانگهای قدرت تولید برق کشورمان را بیش از پیش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«محمدعلی فرحناکیان»گفت: پیمان شانگهای نصف جمعیت کل جهان را در خود جای داده و علاوه‌برآن از نظر تولید برق قدرت‌های بزرگی نظیر چین با ظرفیت‌های تولید هزاران هزار مگاوات دارد.

وی ادامه داد: سه کشور ایران، هندوستان و روسیه از جمله کشورهای بزرگ و قدرتمند تولید برق در سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و کشورمان در این بین جزو معدود کشورهایی است که از ظرفیت سوخت‌های فسیلی خوبی برخوردار است.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان ساخت: اکنون ظرفیت تولید برق در کشورمان خوب است و تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد ظرفیت تولید بیش از ۳۰ هزار مگاوات در طی ۴ سال آینده ایران را به قدرت برتر در تولید برق تبدیل خواهد کرد.

فرحناکیان گفت: اکنون کشورمان قدرت نخست تولید برق در منطقه است که با فراهم شدن امکان تبادل انرژی با کشورهای عضو سازمان شانگهای این قدرت بیش‌ازپیش افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: کشورمان به‌واسطه ویژگی منطقه‌ای که دارد به بازارهای مهم نیازمند انرژی الکتریکی مثل عراق با ۱۰ هزار مگاوات کمبود و پاکستان با ۷ هزار مگاوات کمبود متصل است که این مزیتی خوب برای همه کشورهای عضو سازمان شانگهای است.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل افزود: از طرف دیگر برخی کشورهای عضو شانگهای و کشورهای مشترک‌المنافع برق ارزان‌تری تولید می‌کنند که این موقعیت ویژه جغرافیایی کشورمان می‌تواند ظرفیت خوبی در بین اعضای این سازمان برای تبادل انرژی باشد.

فرحناکیان شبکه برق کشورهای عضو سازمان شانگهای را مورد اشاره قرارداد و گفت: پیش‌بینی‌ها و چشم‌انداز جهان آن است که تا سال ۲۰۵۰ بخش قابل‌توجهی از انرژی جهان از طریق شبکه‌های برق تبادل شود.

وی ادامه داد: گرچه اکنون بخش زیادی از انرژی موردنیاز جهان از طریق کشتی و خطوط گازرسانی تبادل می‌شود اما بر اساس چشم‌انداز ۲۰۵۰ این شبکه‌های برق خواهند بود که انرژی را منتقل خواهند کرد و براین‌اساس وزارت نیرو هم طرح‌های مفصلی در این باره تدوین کرده است.

ایجاد کریدورهای متعدد انرژی الکتریکی

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل ایجاد کریدورهای انرژی را یکی از طرح‌های وزارت نیرو برای امکان تبادل انرژی الکتریکی دانست و خاطرنشان کرد: کریدور انرژی ایران، آذربایجان و روسیه که اکنون در حال مطالعه است هنگامی که ایجاد شود توانایی انتقال برق بین کشورها را خواهد داشت.

فرحناکیان گفت: امکان تبادل انرژی این کریدور با کشورهای عضو سازمان شانگهای مزایای زیادی برای کشورها خواهد داشت.

وی امنیت انرژی را یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: هنگامی که شبکه برق کشورها امکان تبادل انرژی را با هم داشته باشند علاوه بر تأمین نیازهای خود(به ویژه در شرایط اضطراری و وقوع حوادث و قطع بدون برنامه برق) می‌توانند نیازهای سایر کشورها را همپوشش دهند و این امر امنیت انرژی را بیش‌ازپیش خواهد کرد.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل ادامه داد: کشورهای عضو سازمان شانگهای از نظر منابع تولید انرژی بسیار متنوع هستند هم سوخت‌های فسیلی و هم انرژی‌های تجدیدپذیر و نیزمنابع برق آبی سبب شده سبد تولید انرژی متنوع باشد که این خود به بیشتر شدن امنیت انرژی کمک می‌کند.

فرحناکیان بیان کرد: تبادل انرژی الکتریکی بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای امنیت کشورها و نیز امنیت اقتصادی ایجاد می‌کند و پشتوانه محکمی برای  توسعه روابط سیاسی سالم بین کشورها خواهد شد.

منبع: ایرنا