باید ظرفیت دانش‌بنیان‌ها را در محیط زیست شناسایی کرد
باید ظرفیت دانش‌بنیان‌ها را در محیط زیست شناسایی کرد
صاحبنظران معتقدند که دانش‌بنیان‌ها به عنوان بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری می‌توانند در کمک به محیط زیست نقش‌آفرینی قابل توجهی داشته باشند، بنابراین سازمان محیط‌زیست باید به دور از فضای سیاسی از دانش بنیان‌ها در راستای حفظ محیط زیست حمایت کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه و تأکید مسئولان و دولت قرار گرفته موضوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دستاورد‌های تولیدی آنهاست تا از طریق علاوه بررونق اقتصادی زمینه را برای اشتغالزایی جوانان فراهم سازند.

براساس این گزارش مقام معظم رهبری در سخنرانی نخستین روز سال ۱۴۰۱، «تولیدات دانش بنیان، نیاز‌ها و فرصت‌ها» را شعار سال تعیین کردند و در تبیین شعار سال جدید، تنها راه دستیابی به پیشرفت عادلانه و حل مشکل فقر را حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان خواندند و در زمینه کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازار‌های جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل با فعالیت موثر شرکت‌های دانش بنیان اظهار امیدواری کردند.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت امروزه دانش‌بنیان‌ها با اتکا به توان داخلی و دانش فنی توانستند تجهیزات و قطعات کلیدی را در صنایع مختلف طراحی و تولید کنند همچنین این شرکت‌ها در تلاش هستند که با ورود به عرصه محیط زیست تحولات چشمگیری را در حفظ محیط زیست ارائه دهند.

در همین راستا سازمان محیط زیست تصمیم به استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف توسعه درون‌زا، ایجاد اشتغال و بهره‌گیری از دانش جوانان گرفت و ۴۳۷ شرکت دانش‌بنیان در زمینه محیط زیست شناسایی کرد.

علی سلاجقه در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص آخرین وضعیت همکاری با این شرکت‌ها گفته است که معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست آن‌ها را بر اساس تخصص‌های محیط‌زیستی اعم از پسماند، حیات وحش، آلودگی و… تقسیم بندی کرده است تا از ظرفیت‌های این شرکت‌ها در همه زمینه‌های زیست‌محیطی استفاده شود.

همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان وارد فاز عملیاتی شده‌اند و در حال حاضر برای پایش‌ها از ظرفیت‌های داخلی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به عنوان نمونه پیش از این از سنجنده‌های بسیار پرهزینه وارداتی برای پایش کوره‌ها و … استفاده می‌کردیم، ولی هم‌اکنون از ظرفیت‌های داخلی بهره می‌بریم.

سلاجقه معتقد است که سازمان محیط‌زیست به دور از فضای سیاسی و بدون اینکه تحت تاثیر این فضا قرار بگیرد از دانش بنیان‌ها در راستای حفظ محیط زیست حمایت می‌کنیم.

حتی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در حوزه محیط زیست اشاره و کرده و گفته بود که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در توسعه فناوری‌های سازگار با محیط زیست، اثرگذاری خود را به اثبات رسانده است و خوشبختانه، بخش عمده‌ای از طرح‌های کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در حوزه محیط زیست تعریف شده است.

همچنین مهم‌ترین نقش سازمان حفاظت از محیط زیست، ایجاد زمینه‌ای برای حمایت و اختصاص بازار به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در این حوزه است. از آن‌جایی‌که این شرکت‌ها می‌توانند به تحول شرایط زیست‌محیطی کمک کنند، جدیت در اعمال استاندارد‌های زیست‌محیطی می‌تواند زمینه را برای تجاری‌سازی محصولات این شرکت‌ها ایجاد کند.