تعطیلی بازیافت زباله کرمان ۹ ماهه شد/شهرداری: معطل ۲ بند قرارداد هستیم
تعطیلی بازیافت زباله کرمان ۹ ماهه شد/شهرداری: معطل ۲ بند قرارداد هستیم
با رسیدن به آخرین روزهای شهریور تعطیلی کارخانه بازیافت زباله شهر کرمان نیز ۹ ماهه شد و تکلیف پسماندها و زباله‌های این شهر در برزخ بلاتکلیفی همچنان نامعلوم مانده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مسئولان سازمان پسماند شهرداری کرمان که پیشتر گفته بودند کارخانه راه اندازی خواهد شد گویا همچنان مزایده کارخانه را کلید نزده اند و اینک می گویند گیرِ کار بر سر ۲ بند قرارداد است.

دُرست در آغازین روز شهریور ماه طی گزارشی از تعطیلی هشت ماهه کارخانه پسماند زباله در شهر کرمان نوشتیم؛ کارخانه‌ای که قرار بود از سال ۹۹ تاکنون نقش مهمی را در مدیریت پسماند و استفاده مفید از زباله‌های شهری ایفا و مشکلات این حوزه را رفع کند اما طی  این سه سال در پیچ و خم گره‌ها گرفتار شد؛ گره‌هایی که در نهایت پیمانکار کارخانه را با ضرر مالی تنها گذاشت و به تعطیلی کارخانه انجامید.

براساس اعلام مسئولان شهری، از همان سال ۹۹ که انجام امور کارخانه بازیافت زباله به پیمانکار واگذار شد قرار بود به ازای ۲۵۰ تن زباله‌ای که روزانه در اختیار آن قرار می‌گیرد مبلغ ۷۰ میلیون تومان ماهانه به شهرداری پرداخت کند.

اما رفته رفته، از یکسو در نتیجه ضعف مدیریت شهری در ساماندهی و جمع آوری زباله و نیز با افزایش زباله‌گردهای سطح شهر و کاهش پسماندهای خشک، ورودی زباله خشک به کارخانه بازیافت کم شد و در نتیجه پیمانکار بدون بدست آوردن سود از انجام تعهداتش به شهرداری بازماند.

معاون پردازش و دفع پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان هم در مصاحبه‌ای در همان روزها از  انجام تحلیل‌ها و بازبینی‌های لازم برای قرارداد جدید راه اندازی مجدد کارخانه بازیافت زباله گفته و تاکید کرده بود که این قرارداد مراحل نهایی خود را  طی می‌کند. حالا که ۲۹ روز از این مصاحبه می‌گذرد در گفت‌وگوی دوباره با محمد باقر سلطانی راه اندازی دوباره  کارخانه بازیافت زباله را پیگیری کردیم.

تعطیلی بازیافت زباله کرمان ۹ ماهه شد/شهرداری: معطل ۲ بند قرارداد هستیم

معاون پردازش و دفع پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان گفت: قرارداد راه‌اندازی مجدد کارخانه بازیافت زباله نوشته شده است و تنها ۲ بند قرارداد مشکل دارد که در حال پیگیری برای رفع آن هستیم و بعد از رفع ایراد بزودی مزایده کارخانه برگزار می‌شود.

سلطانی ادامه داد: این قرارداد پس از آماده شدن به شهرداری مرکز ارسال و آنجا از طریق شهرداری فراخوان می‌شود که کارخانه در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

معاون پردازش و دفع پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان درباره مدت زمان برگزاری مزایده نیز اظهارداشت: فکر نکنم زیاد طول بکشد و تا پنج روز آینده قرارداد را احتمالا به شهرداری مرکز برای مزایده می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در قرارداد جدید تمامی آنالیزها واقعی و همه سود و ضرر پیمانکار از سوی شهرداری درنظر گرفته شده است؛ موارد و مشکلاتی که در گذشته بوده کاملا آنالیز شده و آن چیزی که واقعی هست را مدنظر قرار داده‌ایم.

تعطیلی بازیافت زباله کرمان ۹ ماهه شد/شهرداری: معطل ۲ بند قرارداد هستیم

تولید کود کمپوست از زباله‌های تَر همچنان در حال پیگیری

به گزارش ایرنا براساس آمارها روزانه ۳۵۰ تن زباله در شهر کرمان تولید می‌شود که از این میزان برای ۲۵۰ تن زباله ظرفیت بازیافت در این شهر نظر گرفته شده است.

بخش قابل توجهی از این ۲۵۰ تن زباله که امکان بازیافتشان فراهم شده زباله‌های تَر هستند؛ زباله‌هایی که در کارخانه بازیافت زباله در زمانی که فعالیت می‌کرد جایی نداشتند و محل و فناوری نیز برای تولید کمپوست از آنها وجود نداشت.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری هم موازات با پیگیری راه اندازی مجدد کارخانه بازیافت زباله برتولید کود کمپوست از زباله‌های غیرخشک با توان و امکانات شهرداری تاکید داشت.

معاون پردازش و دفع پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان به موضوع ایجاد مرکزی برای تولید کود کمپوست از زباله‌های تَر و تعیین تکلیف این زباله‌ها نیز اشاره کرد و گفت: برای کارخانه کمپوست قرار است تا یک ماه آینده شناسایی پیمانکار انجام و وارد مرحله فراخوان شود.

شهرداری مجموعه تولید کمپوست را راه می اندازد

وی با تاکید بر اینکه مجموعه تولید کود کمپوست هم توسط شهرداری و با امکانات خود شهرداری راه خواهد افتاد و در اختیار پیمانکار دارای صلاحیت قرار می گیرد اظهارداشت: این کود تهیه شده در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قرار خواهد گرفت.

سلطانی تصریح کرد: با ایجاد مجموعه تولید کود کمپوست و در اختیار قراردادن این کود به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری این مجموعه از خرید کود از بیرون بی نیاز می شود و این موضوع برای شهرداری مناسب خواهد بود.

با تعطیلی کارخانه بازیافت، همه زباله ها دفن می شوند و این موضوع، گلایه های فعالان محیط زیست را نیز به دنبال داشته است.

این درحالی است که غیر از موضوع مدیریت بازیافت زباله، درخصوص نحوه جمع آوری زباله در شهر کرمان نیز گلایه ها و انتقادها بسیار بالاست زیرا از دوره قبلی شورا، سطل های بزرگ زباله سر کوچه ها را با استدلال های غیرقابل توجیه برداشته اند و مردم زباله ها را در روی زمین در سطح خیابان و کوچه رها می کنند که هم از نظر بهداشتی مشکلاتی را به دنبال دارد و هم نازیبایی زیادی به چهره شهر بخشیده است.

منبع: ایرنا