توسعه میادین گازی باید در اولویت قرار گیرد| احتمال کمبود گاز در زمستان سالجاری
توسعه میادین گازی باید در اولویت قرار گیرد| احتمال کمبود گاز در زمستان سالجاری
کارشناسان براین باورند که وزارت نفت باید توسعه میادین مشترک با اولویت میادین گازی را از طریق شرکت‌های داخلی، یا از طریق همکاری با شرکت‌های خارجی در دستور کار قرار دهد تا از این طریق آن‌ها را به بهره برداری برساند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» توسعه میادین مشترک نفت و گازی یکی از مولفه‌هایی است که در صورت ادامه دار بودن روند توسعه بستر برای رونق اقتصادی کشور هموارتر می‌شود به همین منظور دولت سیزدهم این امر مهم را در اولویت کاری خود قرار داده است و توانسته با برنامه‌ریزی مدون بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کند.
براساس این گزارش امروزه تامین انرژی مورد نیاز، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های امنیت ملی هر کشوری محسوب می‌شود. ایران با در اختیار داشتن حداقل ۲۸ میدان مشترک، شامل ۱۸ میدان نفتی، ۴ میدان گازی و ۶ میدان نفت و گاز با کشور‌های همسایه، یکی از معدود کشور‌های جهان با این تعداد ساختار مشترک است. از این ۲۸ میدان، ایران با عراق ۱۲ حوزه مشترک، با امارات ۷ مخزن مشترک، با قطر و عمان هرکدام ۲ مخزن مشترک و با کویت و ترکمنستان هرکدام یک مخزن مشترک دارد. مخزن گازی پارس جنوبی که با کشور قطر مشترک است، از بزرگترین و مهم‌ترین مخازن اشتراکی ایران و جهان به شمار می‌رود.
در گذشته توسعه میادین مشترک ایران همواره با مشکلاتی روبه رو بوده است؛ این مشکلات بیشتر در حوزه عدم سرمایه گذاری کافی، سرعت کند توسعه، بالا بودن هزینه‌های توسعه، ضعف کیفیت پروژه ها، مشــکلات نگه داشت تولید و افت شدید تولید میادین مشترک، نیاز‌های تکنولوژیک و ضعف مدیریت پروژه‌ها می‌شود.‌
می‌توان گفت که توسعه میدان مشترک‌گازی در سمت ایران در سال ۱۳۷۶ شمسی با امضای قرارداد فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با شرکت‌های توتال، گازپروم و پتروناس مالزی به‌طور رسمی وارد مرحله اجرایی شد؛ اما قطر شریک ایران در این میدان مشترک، کارش را از سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ شمسی) آغاز کرده بود. انتظار برای نخستین برداشت ایران از این میدان پنج سال به درازا کشید و ایران بهمن‌ماه ۱۳۸۱ به‌صورت رسمی برداشت ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان را جشن گرفت.
میزان تولید روزانه گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۱۳۸۴ به ۱۴۱ میلیون مترمکعب رسید؛ این رقم در سال ۹۲ روزانه ۲۸۲ میلیون مترمکعب بود و با تکمیل فاز‌های باقی مانده (به‌جز فاز ۱۱) میزان برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی، در زمستان ۱۴۰۰ برای اولین بار به رکورد تولید روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب رسید.
در همین راستا مسئولان نفتی در تلاش هستند که با استفاده از فناوری‌های نوین و استفاده از توان داخلی تولید نفت و گاز را در میادین مشترک توسعه دهند تا از این بابت در زمان فرارسیدن فصل زمستان کمبود گاز نداشتیم با وجود این وزیر نفت در برخی از مصاحبه‌ها اعلام کرده که شاید در زمستان سالجاری با کمبود گاز مواجه شویم.
در همین راستا جواد اوجی وزیر نفت در رابطه با کمبود گاز در فصل زمستان گفته است که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام نشده بود و باید اقدامات اساسی صورت گیرد.
اوجی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری کلان در بالادست حوزه صنعت نفت و گاز کشور تصریح کرد: همه ظرفیت‌ها استفاده می‌شود تا نگذاریم مردم دچار مشکل و کمبود از نظر تأمین گاز شوند.
کارشناسان براین باورند که وزارت نفت باید توسعه میادین مشترک با اولویت میادین گازی را از طریق شرکت‌های داخلی، یا از طریق همکاری با شرکت‌های خارجی در دستور کار قرار دهد و به سرعت آن‌ها را به بهره برداری برساند.