نیروگاه‌های آلمان در آستانه توافق خرید ال‌ان‌جی از قطر
نیروگاه‌های آلمان در آستانه توافق خرید ال‌ان‌جی از قطر
شرکت‌های نیروی RWE و یونی‌پر آلمان در آستانه امضای قراردادهای بلندمدت برای خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) از پروژه توسعه نورث فیلد قطر هستند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مذاکرات میان آلمان و قطر پیرامون حل اختلاف نظرات بر سر شرایط مهمی مانند مدت زمان قرارداد و قیمت گذاری، بوده است اما منابع آگاه به رویترز خبر دادند انتظار می‌رود دو طرف به زودی به توافق برسند.

آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، در تلاش برای یافتن جایگزینی برای واردات انرژی از روسیه تا اواسط سال ۲۰۲۴ است که با توجه به وابستگی صنعت نیروی آلمان به گاز طبیعی، کار ساده‌ای نیست.

در حالی که قراردادهای تامین ال‌ان‌جی با قطر، برای آلمان مثبت خواهد بود اما راهکار فوری برای بحران انرژی برلین فراهم نمی‌کند زیرا پروژه توسعه نورث فیلد تا پیش از سال ۲۰۲۶ راه اندازی نخواهد شد.

رویترز در مه گزارش کرد که مذاکرات بین دو طرف، به مشکل برخورد کرده است زیرا آلمان تمایلی به امضای قراردادهای ۲۰ ساله نداشته و خواهان قیمت مرتبط با قیمت گاز هلند (قیمت پایه بازار اروپا) به جای نفت خام است.

یکی از این منابع آگاه اظهار کرد: مذاکرات اکنون نسبت به چند ماه قبل، سازنده‌تر است. یک منبع آگاه دیگر گفت: نیروگاه‌ها احتمالا با قراردادهای ۱۵ ساله موافقت می‌کنند و منبع سومی هم اظهار کرد که توافق ممکن است تا چند هفته دیگر حاصل شود.

یونی‌پر روز دوشنبه به رویترز اعلام کرد: سرگرم مذاکره با قطر است اما به توافق نرسیده است. یونی‌پر اکنون برای متنوع کردن منابع تامین گاز تلاش می‌کند. قطر هم نقش مهمی در این موضوع دارد.

شرکت RWE هم بدون اشاره به جزئیات، به رویترز اعلام کرد سرگرم مذاکرات خوب و سازنده با قطر است.

در حال حاضر، این دو نیروگاه از قطر در بازار معاملات نقدی ال‌ان‌جی خریداری می‌کنند. شرکت RWE در سال ۲۰۱۶ قراردادی با قطر برای خرید سالانه ۱.۱ میلیون تن ال‌ان‌جی امضا کرد اما این مدت اجرای این قرارداد در سال آینده به پایان می‌رسد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک سفر دو روزه، روز شنبه به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر می‌رود.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، اعلام کرد انتظار می‌رود شولتس در سفر به امارات متحده عربی، قراردادهای ال‌ان‌جی امضا کند.

شرکت‌های RWE و یونی‌پر بعید است در سفر شولتس به قطر قراردادی امضا کنند زیرا نمایندگان دولت معمولا ابتدا توافق گسترده‌ای را امضا می کنند که زمینه ساز نهایی شدن جزییات برای طرفین بازرگانی می‌شود.  یونی‌پر اعلام کرد در سفر شولتس حضور نخواهد داشت.

پروژه توسعه نورث فیلد که شامل شش واحد ال‌ان‌جی است، ظرفیت مایع سازی گاز قطر را تا سال ۲۰۲۷ از ۷۷ میلیون تن در سال به ۱۲۶ میلیون تن افزایش میدهد.

بر اساس گزارش رویترز، قطر در نخستین و بزرگترین فاز پروژه توسعه ۳۰ میلیارد دلار که موقعیت این کشور به عنوان بزرگترین صادرکنده ال‌ان‌جی جهان را تقویت خواهد کرد، با شرکتهای بین‌المللی همکاری می‌کند. قطر با توتال انرژیز، اِنی، شل، اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس برای سهم در این پروژه توافقنامه‌هایی را امضا کرده است.

منبع: ایسنا