نروژ تبدیل به بزرگترین تامین‌کننده گاز اروپا با خط لوله شد
نروژ تبدیل به بزرگترین تامین‌کننده گاز اروپا با خط لوله شد
دولت نروژ از تمایلش برای کمک به اتحادیه اروپا به‌منظور مقابله با افزایش قیمت‌های گاز طبیعی در قاره سبز پس از کاهش عرضه روسیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، یوناس گهر استور، نخست‌وزیر نروژ اعلام کرد که قیمت بالای گاز طبیعی به نفع این کشور نیست و با اتحادیه اروپا برای ثبات بخشی به بازار گاز همکاری خواهد کرد.

اتحادیه اروپا اکنون با تأثیر ناشی از افزایش شدید قیمت گاز که تورم را افزایش داده است، دست‌وپنجه نرم می‌کند، این بحران بعضی از شرکت‌های تولید برق را به لبه پرتگاه کشانده و تهدید به رکود کرده است.

در عین حال دولت‌ها نیز برای حمایت از مصرف‌کنندگان و مشاغل پیشنهادهایی را نیز مطرح کرده‌اند.

نخست وزیر نروژ پس از دیدار با شرکت‌های گازی به‌منظور مذاکره درباره راه‌های کاهش قیمت گاز ارسالی نروژ به اروپا به خبرنگاران گفت: جهش‌های شدید قیمت گاز به نفع نروژ نیست.

قیمت گاز طبیعی اروپا که پارسال ۲۵۰ درصد یا بیشتر افزایش یافته، درآمدهای صادراتی نروژ را به‌شدت افزایش داده، اما شرکت‌های تولید برق و دیگر صنایع را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

از زمان کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا نروژ به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز قاره سبز بدل شده است و مسکو علت کاهش عرضه را مسائل فنی ناشی از تحریم‌های غرب می‌داند.

بر اساس پیش‌بینی‌های رسمی در ماه مه، انتظار می‌رود نروژ امسال حدود ۱۲۲ میلیارد مترمکعب گاز تولید کند که نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد، زیرا شرکت‌های تولیدکننده تا حد امکان تولید خود را افزایش داده‌اند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در این باره گفته است: صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا امسال ۵۰ میلیارد مترمکعب کاهش می‌یابد، در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۵۰ میلیارد مترمکعب به اتحادیه اروپا ارسال شد.

وزیران انرژی اتحادیه اروپا ۳۰ سپتامبر (هشتم مهرماه) طی نشست اضطراری تلاش می‌کنند اقدام‌هایی تازه برای کاهش قیمت گاز و برق انجام دهند و در این زمینه از نروژ که عضو اتحادیه اروپا نیست کمک خواسته‌اند.

مذاکرات نخست‌وزیر نروژ با شرکت‌های گازی شامل قراردادهای بلندمدت عرضه گاز بوده است و شرکت‌های انرژی این کشور هم اعلام کردند که آماده امضای چنین قراردادهایی هستند، اما به شناخت طرف مقابل نیاز دارند.

اویویند اریکسن، مدیرعامل ایکر بی‌پی، دومین  شرکت تولیدکننده بزرگ گاز نروژ به خبرنگاران گفت: با قیمت‌های کنونی ریسک برای بیشتر شرکت‌های خصوصی بسیار بالاست.

وی افزود: تعیین سازوکارهای قیمت‌گذاری و اینکه چگونه دولت‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با یکدیگر برای حل این وضع همکاری کنند، از مسائل مورد بحث است.

اکینور، بزرگ‌ترین تولید کننده گاز نروژ نشست نخست‌وزیر با شرکت‌های گازی این شرکت اروپایی را مفید ارزیابی و اعلام کرد: ارتباط با دولت در زمینه بحران انرژی اروپا مهم است.

این شرکت نروژی ادامه داد: حدود نیمی از گاز خود را از طریق قراردادهای دوجانبه و نیمی دیگر را در بازار نقدی فروخته است.

دفتر نخست‌وزیری نروژ اعلام کرد: نروژ و اتحادیه اروپا برای تشکیل یک کارگروه به توافق رسیده‌اند، هر دو به همراه هیئت نروژی به رهبری سفیر اتحادیه اروپا این کارگروه را تشکیل خواهند داد.