اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان به حوزه آب و برق کرمانشاه دستاورد سفر وزیر نیرو به استان
اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان به حوزه آب و برق کرمانشاه دستاورد سفر وزیر نیرو به استان
وزیر نیرو که هفته گذشته برای بازدید از وضعیت سدهای استان و همچنین فعالیت‌های این وزارتخانه در مرز خسروی به کرمانشاه سفر کرد به مشکلات حوزه‌های آب و برق استان نیز رسیدگی نمود و برای تسریع در اجرا و تکمیل طرح‌های این حوزه؛ ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»وزیر نیرو در سفر روز پنجشنبه ۲۳ شهریور خود که برخی از معاونین و کارشناسان این وزارتخانه وی را همراهی می کردند در نشستی ویژه در استانداری کرمانشاه حضور یافت و در این نشست مصوبات مهم سفر استانی رئیس‌جمهور به استان و مشکلات اعتباری برخی از طرح‌های مهم حوزه برق و آب پیگیری شد.

در این نشست استاندار کرمانشاه به نیاز برخی از پروژه های استان به اعتبار اشاره کرد و از وزیر نیرو خواست این طرح‌ها در اولویت تخصیص اعتبار قرار گیرد.

به گفته «بهمن امیری‌مقدم» استاندار کرمانشاه؛ وزیر نیرو در سفر خود به استان ۷۷۰ میلیارد تومان به طرح‌های حوزه آب و برق اختصاص داد و قول مساعد برای تکمیل سدهای در دست ساخت استان را نیز داد.

وی توضیح داد که وزیر نیرو با تامین اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی برای تعویض سیم به کابل خودنگهدار در سراسر استان موافقت کرده و همچنین ۷۰ میلیارد تومانی برای اجرای خطوط لوله بین مخازن شهر کرمانشاه تخصیص داد.

امیری‌مقدم اظهار کرد: تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای خطوط انتقال و تامین مخزن آب شرب شهر هرسین نیز از دیگر دستاوردهای سفر وزیر نیرو به استان بود.

اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان به حوزه آب و برق کرمانشاه دستاورد سفر وزیر نیرو به استان

استاندار کرمانشاه همچنین گفت: وزیر نیرو قول مساعد برای کمک به تکمیل سدهای آناهیتا، قشلاق و زمکان و ساخت و نصب کارخانه یخ سازی در مرز بین المللی خسروی را در این سفر داد.

عملیات اجرایی سد آناهیتا سال ١٣٨٩ آغاز شد و هم‌اکنون ٧۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل آن به ٣٨٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با افتتاح این سد و اتمام شبکه آبرسانی امکان بهره مندی هزار و ٨٠٠ هکتار از اراضی پایین دست این سد فراهم می شود.

سد آناهیتا قرار است آب شرب بلندمدت شهر کنگاور، آب مورد نیاز بخش صنعت و آب یک هزار و ٨٠٠ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین کند، حجم مخزن این سد  ٢۵ میلیون مترمکعب است.

تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل این سد از محل اعتبارات دولتی هزینه شده که با ارزش امروز این مبلغ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.

برای احداث سد قشلاق صحنه نیز که اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است و با بهره برداری از آن در رونق اقتصاد کشاورزی و باغداری و توسعه بوم گردی و گردشگری شهرستان نقش بسزایی خواهد داشت.

با آبگیری این سد اراضی برخی از روستاهای بالادست سد زیر آب می رود که شرکت آب منطقه ای کرمانشاه طبق روال معمول اینگونه پروژه ها، خسارت آن ها را طبق قانون و به شکل عادلانه به صاحبان حق پرداخت می کند.

وزیر نیرو در سفر به استان کرمانشاه به همراه استاندار کرمانشاه راهی بازدید از سد آناهیتا در شهرستان کنگاور و سد قشلاق در شهرستان صحنه شد و قول داد که با حمایت مالی ویژه تا پایان امسال شاهد آب‌گیری این ۲ سد مهم باشیم. سپس از سراب شهر هرسین و سد زمکان در شهرستان دالاهو بازدید کرد و وعده‌های خوبی را هم برای تامین آب هرسین و تکمیل سد زمکان داد.

اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان به حوزه آب و برق کرمانشاه دستاورد سفر وزیر نیرو به استان

محل احداث سد آناهیتا کنگاور

برنامه پایانی وزیر نیرو بازدید از مرز بین‌المللی خسروی بود. پس‌از بازدید بود که محرابیان با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات مسئولان استان از مدیریت استاندار کرمانشاه تشکر کرد و گفت: مرز خسروی زیرساخت‌های بسیار خوب و مناسبی دارد و نظم و آرامش موجود در آن حاصل تلاش و مدیریت همه مسئولان به‌ویژه استاندار کرمانشاه است.

وزیر نیرو همچنین از تصفیه‌خانه غدیر شهر کرمانشاه نیز بازدید کرد؛ ابر پروژه‌ای که با پیگیری ۶ ماهه استاندار کرمانشاه جلوی بحران آبی برای کلانشهر کرمانشاه را گرفت و یک تابستان کم‌تنش را رقم زد.

این تصفیه‌خانه که بخش قابل‌توجهی از آب شرب کرمانشاه را تامین می‌کند، با برنامه‌ریزی و پیگیری مدیریت ارشد استان خردادماه امسال وارد مرحله عملیاتی شد و با وجود کاهش شدید بارش‌ها و خشک شدن بخش قابل‌توجهی از منابع آب شرب کرمانشاه، اجازه نداد قطعی‌های گسترده آب تابستان گذشته تکرار شود و یک بحران آبی جدید در استان رقم بخورد.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۲ سد در دست بهره برداری وجود دارد. این استان ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

منبع: ایرنا