ایجاد تحول در حوزه انرژی تجدیدپذیر با عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های
ایجاد تحول در حوزه انرژی تجدیدپذیر با عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های
کارشناسان براین باورند که ایران به لحاظ دارابودن ذخائر انرژی جهان می‌تواند از این فرصت به دست آمده برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی استفاده کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از موضوعاتی که طی هفته مورد توجه کشورها قرار گرفت عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای بوده که بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند این عضویت نقش کلیدی در توسعه اقتصادی ایران در شرایط تحریم‌ها می‌تواند داشته باشد.

براساس این گزارش توسعه همکاری‌های سیاسی-امنیتی و اقتصادی، تقویت اعتماد و حسن همجواری، حفظ ثبات در کشور‌های عضو، حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه و مقابله با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر را می‌توان از عمده اهداف سازمان همکاری شانگهای برشمرد.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت که کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده انرژی در جهان هستند و ایران در این بین به دلیل دارا بودن منابع عظیم انرژی می‌تواند نقش قابل توجهی را در این سازمان ایفا کند؛ چرا که زیرا ایران از نظر داشتن ذخائر نفت چهارمین کشور و از نظر داشتن ذخائر گاز دومین کشور مهم جهان است و اگر در مجموع حساب کنیم ایران مهمترین کشور دارای ذخائر انرژی جهان است؛ بنابراین مزیت‌های ایران در این سازمان
بیشتر در بخش صادرات منابع انرژی تجدیدناپذیر (نفت و گاز) البته با توجه به ضرورت ایجاد ارزش افزوده است.

باید تأکید کرد که منابع انرژی تجدید پذیر (نورخورشید، باد، آب، بیوماس، زمین گرمایی و …) در ایران بسیار قابل توجه بوده و متاسفانه به دلیل نبود برنامه ریزی اصولی از آن استفاده بهینه نشده است در همین راستا دولت سیزدهم در تلاش است که با عضو شدن در این سازمان بتواند روابط تجاری خود را تحکیم بخشد. از سوی دیگر براساس برنامه هفتم توسعه ایران می‌تواند با همکاری این کشورها از فناوری نوین در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند. بنابراین بهره‌گیری تکنولوژی‌های نوین در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را باید جدی بگیریم تا بتوانیم از این فناوری استفاده لازم را داشته باشیم.

طبق این گزارش علاوه بهره‌گیری ایران در حوزه انرژی تجدیدپذیر ایران می‌تواند در عرصه افزایش صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی، درآمدزایی از حمل و نقل و ترانزیت کالا
و جلب سرمایه گذاری خارجی و ارزآوری بستر را برای توسعه اقتصاد کشور فراهم سازد.