واکاوی یک رکورد در صنعت برق/ آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی به 98 درصد رسید
واکاوی یک رکورد در صنعت برق/ آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی به 98 درصد رسید
یکی از رکوردهای صنعت برق در تابستان گذشته، رسیدن شاخص «آمادگی تولید»نیروگاه‌های حرارتی به 98 درصد بود که زمینه تامین پایدار برق را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» در طی تابستان سال جاری شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی در زمینه ساخت واحدهای نیروگاهی بودیم. برای مثال رکورد ساخت ظرفیت نیروگاهی که در سال 1389 با ساخت 4935 مگاوات شکسته شده بود، در سال جاری با ساخت 6000 مگاوات نیروگاه بار دیگر جابه‌جا شد.

در این بین یکی از مهمترین رکوردهای حوزه صنعت برق، کاهش نرخ خروج اضطراری واحدهای نیروگاه‌ها به کمتر از 2 درصد بود، در حالیکه نصاب جهانی این شاخص در بازه زمانی پیک فراتر از 5 درصد است.

کاهش نرخ خروج اضطراری واحدهای نیروگاهی به این معنا است که از ظرفیت نصب شده تولید برق در هر کشور، چه میزان از نیروگاه‌ها به دلیل مشکلات فنی از مدار تولید برق خارج شده‌اند. زمانیکه این عدد روی دو درصد باشد، یعنی از هر 100 مگاوات نیروگاه تولید برق در ایران تنها 2 مگاوات به دلیل مشکلات فنی از مدار خارج شده و 98 مگاوات دیگر بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند.

*نرخ خروج اضطراری نیروگاه‌ها چگونه به کمتر از 2 درصد رسید

در همین رابطه واکاوی صنعت برق کشور به منظور رسیدن به این رکورد بیانگر آن است که تکمیل تعمیرات نیروگاهی تا پیش از شروع اوج بار سال 1401، مهمترین رکن رسیدن به نصاب 2 درصد خروج اضطراری از واحدهای نیروگاهی است.

بر این مبنا، با روی کار آمدن دولت مردمی، توجه ویژه به تکمیل تعمیرات نیروگاهی پیش از ورود به فصل گرم و استفاده از حداکثر ظرفیت تولید برق به منظور پاسخ به تقاضای تابستان در دستور کار قرار گرفت.

در همین رابطه، ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید برق شرکت برق حرارتی ضمن اشاره به دستور اکید وزیر نیرو مبنی بر تکمیل تعمیرات نیروگاهی تا پیش از شروع فصل گرم گفت: «آمادگی کامل نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار هدف اصلی این مجموعه است؛ از این رو همه‌ساله پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهر فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده و بایستی تا خردادماه سال بعد به پایان برسد. چرا که از خردادماه با افزایش مصرف برق کشور بایستی نیروگاه‌ها آمادگی کاملی برای پاسخگویی به بار مصرف این بازه زمانی داشته باشند.»

اسکندری در تشریح جزئیات برنامه تعمیرات نیروگاهی گفت: «برای فصل تعمیرات امسال نیروگاه‌های حرارتی ۹۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی پیش‌بینی شد که این اقدام ها شامل ۶۶۱ پروژه تعمیراتی است.»

وی ادامه داد:« 661 پروژه تعمیراتی یاد شده شامل ۳۰ مورد تعمیرات اساسی در نیروگاه‌های بخار، ۷۹ مورد تعمیرات اساسی واحدهای گازی، ۲۶ مورد بازدید مسیر داغ، ۳۶۱ مورد بازدید اتاق احتراق و ۱۶۵ مورد نیز تعمیرات دوره‌ای در واحدهای بخاری است که همه این اقدام‌ها طبق برنامه انجام شد.»

*همه ظرفیت تولید برق کشور در تابستان سال 1401 در مدار بود

بر اساس اظهارات وزیر نیرو، در سال 1401 برای اولین بار همه تعمیرات نیروگاهی کشور پیش از ورود به اوج مصرف برق به اتمام رسیده است.

این گزاره به معنای آن است که برای نخستین بار در سال‌های اخیر صنعت برق با همه توان و بدون واحد خارج از مدار به مصاف تامین نیاز در اوج بار تابستان 1401 رفت.

توجه به این نکته ضروری است، براساس اطلاعات مستند به دست آمده از صنعت برق، هزینه تعمیرات نیروگاهی که سالانه انجام می‌شود، هزینه بسیار سنگینی است، به‌طوری که در سال 1401 تعمیرات واحدهای تولید برق به 4 هزار 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 61 درصد از این هزینه مرتبط با تعمیر نیروگاه‌های دولتی و 39 درصد دیگر نیز مربوط به تعمیرات نیروگاه‌های بخش خصوصی است.

*شروع برنامه تعمیرات اوج بار سال 1402

توجه به روند نرخ خروج اضطراری واحدهای نیروگاهی کشور بیانگر آن است که تکمیل تعمیرات نیروگاهی تا پایان سال 1401 سبب شده است در بازه‌های زمانی نظیر نهم تا چهاردهم تیر سال 1401 شاهد آمادگی بیش از 99 درصد ظرفیت نیروگاهی حرارتی به طور همزمان باشیم و تنها 69 مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور یعنی کمتر از یک درصد در یک بازه زمانی به دلیل مشکلات فنی از مدار فعالیت خارج شود.

در همین راستا، تجربه موفق سال 1401 سبب شده تا برنامه تعمیرات اوج بار سال 1402 با 107 هزار مگاوات بار دیگر در سال جاری در دستور کار قرار گرفته تا رکوردهای تابستان سال جاری در سال آینده نیز تکرار شود.

منبع: فارس