رویت شدن میزان مصرف مشترکان با استفاده از کنتور‌های هوشمند
رویت شدن میزان مصرف مشترکان با استفاده از کنتور‌های هوشمند
با نصب کنتور‌های هوشمند، می‌توان هزینه‌های بهره برداری از برق را در ساعات اوج مصرف و عادی مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از فعالیت‌هایی که در زمینه هوشمندسازی شبکه قدرت صورت گرفته است استفاده از کنتور‌های هوشمند است که این موضوع نقش کلیدی در ارائه خدمات و نیز صرفه جویی هزینه ایفا می‌کند.
کنتور هوشمند یک دستگاه الکترونیکی است که اطلاعات مربوط به مصرف برق، اندازه ولتاژ و … را اندازه‌گیری می‌کند. کنتور‌های هوشمند این اطلاعات را به منظور شفافیت در نوع مصرف با مشتریان به اشتراک می‌گذراند و این اطلاعات برای مدیریت مصرف و انتشار قبض مصرفی برای شرکت‌های تأمین کننده انرژی هم بسیار مفید هستند.
همچنین با نصب کنتور‌های هوشمند، می‌توان هزینه‌های بهره برداری از برق را در ساعات اوج مصرف و عادی، به شیوه متفاوتی محاسبه کرد، یعنی مشترک متوجه می‌شود که اگر در ساعت اوج مصرف، استفاده غیرضروری از برق داشته باشد، باید هزینه بیشتری بپردازد و به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هم ترغیب می‌شود.‌
می‌توان گفت که هدف از نصب کنتور‌های هوشمند قابل رویت شدن میزان مصرف مشترکین است، مراکزی که به کنتور هوشمند مجهز شدند، بیش از ۵۰ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده اند.
در همین راستا آرش کردی گفته که نصب کنتور هوشمند هم‌اکنون در حال اجرا و راه‌اندازی است تا جاییکه برای سال ۱۴۰۲برنامه‌هایی را در این بخش در دستور کار داریم به همین منظور قرارداد قرارداد نصب ۴.۵ میلیون کنتور هوشمند بسته شده و قرار است در سال ۱۴۰۲ اجرایی شود.
وی با تأکید بر اینکه حداقل تا سال آینده نصب کنتور برای دو میلیون مشترک یا حداقل برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک اجرایی می‌شود، گفت: این طرح برای مشترکان پرمصرف به صورت جدی در دستور کار قرار دارد؛ ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم مانع مصرف رمز ارز‌های غیرمجاز در زمان پیک شویم.