65 درصدی پیشرفت تعمیرات نیروگاه های برق
65 درصدی پیشرفت تعمیرات نیروگاه های برق
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد تعمیرات نیروگاه‌ها انجام شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها باید تا قبل از خردادماه عمده این تعمیرات انجام شود.

به گزارش نبض انرژی ،محسن طرزطلب ، با بیان این‌که علی‌رغم مشکلات و چالش‌هایی که وجود داشت، توانستیم عملیات تعمیرات و نگهداری نیروگاه‌های دولتی و خصوصی را پیش ببریم، اظهار کرد: یکی از اقدامات لازم برای تأمین برق تابستان انجام عملیات تعمیرات است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای گذر از پیک سال ۱۳۹۸ ابراز کرد: تمام تلاش ما بر این است که در سال آینده با خاموشی مواجه نشویم و برای این مهم نیز تدابیر متعددی را در نظر گرفته‌ایم.

براساس پیش‌بینی‌ها برای تابستان سال آینده، ۸۰۰۰ مگاوات کمبود عملی برق خواهیم داشت که ۵۲۲۳ مگاوات آن توسط نیروگاه‌های حرارتی و مابقی توسط نیروگاه‌های برق آبی تجدیدپذیر و هم‌چنین مدیریت مصرف تأمین می‌شود که برای این مهم نیز گویا وزارت نیرو تدابیری را در نظر گرفته است. یکی از اقداماتی که وزارت نیرو در دستور کار خود قرار داده، مدیریت پیک بار سال آینده در نظر گرفته شده، به‌گونه‌ای است که باید رکورد تولید ۴۷ هزار مگاوات در روز در پیک‌سال ۱۳۹۷ در تابستان جاری حفظ شود و حداقل به ۵۱ هزار مگاوات در روز برسد و پیش‌بینی می‌شود که با این روند تابستان ۹۸ بدون خاموشی سپری شود.‌

به گفته مسؤولان، با مدیریت مصرف برق در تابستان گذشته، ۲۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفته و با توجه به این‌که ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور دارای بیش از ۴۰ سال عمر هستند، تصمیم گرفته شده با مدیریت مصرف، پیک برق سال آینده بدون مشکل سپری شود. در این بین نیز همایون حائری – معاون وزیر نیرو – چندی پیش اظهار امیدواری کرد که وزارت نیرو به تعهدات و برنامه‌های پیش‌بینی شده پیک ۱۳۹۸ دست یابد.

به گفته وی، برای تابستان آینده دو برنامه مهم پیش‌بینی شده که شامل آمادگی کامل واحدها و افزایش راندمان نیروگاه‌ها به ۳۸.۵ درصد است؛ هم‌چنین برای فرکانس بهتر شبکه اقداماتی انجام خواهد شد که تابستانی بدون خاموشی را سپری کنیم.

علاوه‌بر این نیز توانیر با هدف مدیریت مصرف برق، طرحی با عنوان خرید تابستانه برق در برنامه دارد که از ظرفیت نیروگاه‌های موجود صنایع و مولدان خود تأمین ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌ها، بیمارستان‌ها و… استفاده و برق تولیدی این نیروگاه‌ها با را قیمت‌های جذاب خریداری کند.

 

  • منبع خبر : ایسنا