آلمان کنترل پالایشگاه های نفت روسیه را به دست گرفت
آلمان کنترل پالایشگاه های نفت روسیه را به دست گرفت
وزارت اقتصاد آلمان روز جمعه اعلام کرد که برلین کنترل شرکت‌های تابعه شرکت روس‌نفت Rosneft روسیه را در دست گرفته و آنها را به مدت شش ماه مدیریت خواهد کرد.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از راشاتودی، وزارت اقتصاد آلمان روز جمعه اعلام کرد که برلین کنترل شرکت‌های تابعه شرکت روس‌نفت Rosneft روسیه را در دست گرفته و آنها را به مدت شش ماه مدیریت خواهد کرد.

به گفته این وزارتخانه، مدیریت شرکت روس نفت داچلند Rosneft Deutschland (RDG) و شرکت پالایش و بازاریابی آراِن RN Refining & Marketing به آژانس شبکه فدرال آلمان داده خواهد شد.

وزارت اقتصاد آلمان توضیح داد که این اقدام برای اطمینان از بهره برداری از سه پالایشگاه روس‌نفت در شهرهای شودت، کارلسروهه و فبورگ برداشته شد و پس از آن صورت گرفت که فعالیت این پالایشگاه‌ها به علت عدم همکاری شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مهم، بیمه‌گران و بانک‌ها با شرکت روسی، به خطر افتاد.

این وزارتخانه در بیانیه خود نوشت: مبنای قانونی این دستور (برای تصاحب شرکت‌های تابعه روس‌نفت) ماده 17 قانون امنیت انرژی بوده است.

بر اساس این بیانیه، در قانون مذکور آمده است شرکتی که زیرساخت های حیاتی در بخش انرژی را اداره می کند، در صورتی می‌تواند از سوی دولت آلمان تحت مدیریت قرار گیرد که این خطر وجود داشته باشد که بدون مدیریت، شرکت قادر به انجام وظایف خود در بخش انرژی نباشد و یا خطر اختلال در امنیت عرضه حامل‌های انرژی وجود داشته باشد.

شرکت‌های تابعه روس‌نفت حدود 20 درصد از ظرفیت‌های پالایشگاه نفت در آلمان را به خود اختصاص می‌دهند که آن را به یکی از بزرگترین شرکت‌های این کشور تبدیل می‌کند.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان روز جمعه به خبرنگاران گفت: تصمیم آسانی نبود، اما نکته مهم این است که تولید تضمین شود… به این ترتیب ما خود را از روسیه و همچنین از تصمیماتی که در آنجا گرفته می شود مستقل تر می کنیم.

 وی افزود که دولت آلمان قصد ندارد در آینده مالکیت شرکت روس‌نفت داچلند را تغییر دهد.

در اوایل سال جاری میلادی، برلین یک شرکت تابعه دیگر روسی به نام گازپروم ژرمنیا را تصاحب کرد و ماه گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت مخفیانه یک هلدینگ برای ملی کردن این شرکت ایجاد کرده است.

منبع: تسنیم