۲ ایرانی در جمع برندگان مسابقه هنری UNEP در منطقه آسیا و اقیانوسیه
۲ ایرانی در جمع برندگان مسابقه هنری UNEP در منطقه آسیا و اقیانوسیه
با اعلام اسامی برندگان مسابقه هنری UNEP در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۲ نوجوان هنرمند ایرانی در جمع برندگان این مسابقه قرار گرفتند.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن، برندگان مسابقه هنری برنامه محیط زیست سازمان  ملل متحد (یونپ) معرفی و قدردانی شدند.

این مسابقه با هدف ترویج ارتباط بین حفاظت از لایه ازن، تغییر اقلیم و همچنین دستاوردهای حاصل از پروتکل مونترال، توسعه دادن عزم و اراده و حمایت دایمی مردم برای حذف مواد مخرب لایه ازن و کاهش گازهای مخرب لایه ازن، در دو مرحله ملی و منطقه‌ای، در سه بخش طراحی گرافیکی، نقاشی و عکاسی و دو رده سنی کمتر و بیشتر از ۱۴ سال برگزار شد.

تمامی آثاری که تا آخر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به دفتر حفاظت لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در این مسابقه ارسال شده بودند، مورد بررسی اولیه قرار گرفته و در صورت احراز معیارهای اولیه به بخش داوری ملی راه یافتند.

آثار دریافتی با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده توسط آژانس اجرایی برگزار کننده (UNEP) یعنی تفسیر و وضوح موضوع برای بیننده، خلاقیت و اصالت، کیفیت آثار هنری (طرح، ترکیب، رنگ/تن)، شایستگی هنری/زیبایی شناختی و تاثیر کلی مورد داوری قرار گرفت.

در نهایت پس از دو مرحله داوری، نفرات اول تا سوم در هر بخش، در مرحله ملی مشخص شدند که نفرات اول هر بخش به مرحله منطقه ای آسیا و اقیانوسیه راه یافتند، از بین ۳۹ اثر برگزیده نهایی در منطقه، دو اثر هنری از ایران در بخش های عکاسی و طراحی گرافیکی جزو آثار برگزیده قرار گرفتند.

نفرات برتر در بخش نقاشی بیشتر از ۱۴ سال، نفر اول نگین نهاوندی از استان فارس، نفر دوم خدیجه بصراوی از استان فارس و نفر سوم پویان تابناک از استان خوزستان هستند.

۱۶ سپتامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی حفاظت از لایه ازن تعیین شده‌ است. این نامگذاری در ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰ انجام شد و در حقیقت بزرگداشتی برای پیمان مونترال است؛ معاهده بین‌المللی که در سال ۱۹۸۷ انجام شد و کشورها متعهد شدند تا برای حفاظت از لایه ازن اقدام کنند.

در سال ۱۹۹۴، مجمع عمومی سازمان ملل موافقت خود را با تعیین روزی به عنوان روز حفاظت از لایه ازن اعلام کرد. در نتیجه، ۱۶ سپتامبر به عنوان روز حفاظت از لایه ازن انتخاب شد، ۳۰ سال پس از امضای پیمان مونترال، تأیید شد که حفره لایه ازن در حال ترمیم است، با توجه به تاثیرات گازهای کاهش ازون، انتظار می‌رود تا اثرات شیمیایی این نوع گازها بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال ادامه یابد.