کاهش محسوس دبی چشمه‌های حوضه کرخه و کارون در استان لرستان
کاهش محسوس دبی چشمه‌های حوضه کرخه و کارون در استان لرستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ضمن تشریح آخرین وضعیت منابع آبی این استان گفت: دبی چشمه‌های انتخابی حوضه کرخه و کارون در این استان کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش«نبض انرژی»”داریوش حسن‌نژاد” در نشستی با حضور رئیس حوضه آبریز رودخانه های کرخه و مرزی غرب به همراه معاون و مدیر این حوزه، بیان داشت: دبی چشمه‌های انتخابی استان در مرداد ماه امسال نسبت به بلند مدت حدود ۵۶ درصد کاهش داشته و در این بین چشمه های انتخابی حوضه کرخه در استان لرستان در مرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به دوره بلندمدت حدود ۷۳ درصد کاهش داشته و دبی چشمه های انتخابی حوضه کارون بزرگ در استان لرستان نسبت به بلندمدت حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است .
وی ادامه داد: بارش برف در پاییز سال آبی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ نسبت به پاییز سال گذشته حدود ۲۶ درصد کاهش یافته و پوشش برف سال آبی جاری نسبت به متوسط طول دوره آماری در فصل های پاییز و بهار به ترتیب ۲۷ و ۳۳ درصد کاهش و در زمستان حدود ۳درصد افزایش یافته است.
حسن‌نژاد اضافه کرد : بیشترین پوشش برف را در دوسال آبی ۹۸-۹۷ و ۹۹-۹۸ داشتیم که با توجه به متوالی بودن این دو سال تاثیر قابل توجهی بر روی آبدهی چشمه های اطراف سفید کوه داشته است
رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب نیز در این نشست گفت: با توجه به گزارشات ارائه شده از وضعیت منابع آب و بررسی‌های صورت گرفته، کاهش بارش در دو سال گذشته باعث شده که امروز شاهد افت شدید منابع آب باشیم به طوری که تامین آب شرب لرستان در پاییز پیش‌رو بسیار نگران کننده است.
“شاپور رجایی” بیان داشت: در بازدید میدانی که امروز از کوهدشت و رومشکان شد کاشت این حجم از محصولات آب بر مانند ذرت نگران کننده است و با توجه به وضعیت وخیم منابع آب این شهرستان‌ها که هر لحظه میزان افت و کاهش منابع آبی در حال نزدیک شدن به یک فاجعه زیست محیطی است، باید اقدامات لازم صورت گیرد.