ثبت ۳۸ مورد آلودگی دریایی در آب‎های بوشهر
ثبت ۳۸ مورد آلودگی دریایی در آب‎های بوشهر
امسال ۳۸ مورد آلودگی نفتی در آب‎‌های استان رخ داده که در آخرین مورد، سواحل مناطق جنوبی استان تحت تاثیر عملیات نفتی کشورهای همسایه آلوده شده است.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی ، از ابتدای امسال ۳۸ مورد آلودگی دریایی در بوشهر رخ داده که ۹ مورد از این میزان مربوط به آلودگی‌های نفتی فراساحل، ۳ مورد آلودگی ناشی از تاسیسات خشکی و مابقی مربوط به کشتی‌های متردد و سایر عوامل موثر در ایجاد آلودگی دریایی بوده است.

سواحل جنوبی استان بوشهر از ابتدای نیمه مردادماه امسال شاهد آلودگی نفتی وسیع بوده که در مرحله نخست بررسی برای شناسایی منبع آلودگی در دستور اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر قرار گرفت.

در این زمینه سعی شد از ظرفیت پایش‌های پهبادی، کوادکوپتر و شناورهای تندرو استفاده و همچنین روش نوین استخراج تصاویر ماهواره‌ای منطقه خلیج فارس استفاده شود.

با بررسی‌ها و مدل سازی‌های انجام گرفته مشخص شد احتمال قریب به یقین آلودگی آب‌های سواحل جنوبی از محل مناطق نفتی کشورهای همسایه (میادین نفتی العربیه) است.

در این راستا هماهنگی برای انعکاس موضوع به متولی محیط زیست منطقه خلیج فارس از طریق سازمان‌های محیط زیست و بنادر و دریانوردی انجام شده است، همچنین در آلودگی اخیر سواحل سیراف تیم مقابله با آلودگی به منطقه اعزام و به صورت فیزیکی نسبت به جمع آوری لکه‌ها و تاربال‌های نفتی رسیده به ساحل اقدام کرد؛ این آلودگی به صورت صددرصد قابل پاک سازی نبوده و هنگام وقوع آن، اثرات مخربی در محیط زیست ساحل باقی می‌گذارد، اما با این حال از تمام ظرفیت‌ها برای پاک سازی به صورت حداکثری استفاده شد.