۴۱ واحد آلاینده زیست محیطی استان سمنان در فصل بهار اعلام شد
۴۱ واحد آلاینده زیست محیطی استان سمنان در فصل بهار اعلام شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۴۱ واحد صنعتی استان، بر اساس آخرین پایش و نظارت، به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست مربوط به فصل بهار معرفی شدند.

به گزارش«نبض انرژی» بهرامعلی ظاهری گفت: پایش و نظارت فعالیت ۲ هزار واحد صنعتی فعال استان سمنان به صورت فصلی انجام می‌شود و ۴۱ واحد صنعتی قرارگرفته در فهرست صنایع آلاینده مربوط به فصل بهار  است  و آمار مربوط به فصل تابستان در دست جمع‌بندی است.

۴۸ واحد صنعتی استان سمنان بر اساس پایش و نظارت مربوط به فصل زمستان، در فهرست صنایع آلاینده محیط زیست قرار داشتند که هفت واحد با رفع نقص از فهرست صنایع آلاینده خارج شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند، به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می شوند که یک درصد فروش جریمه‌ای سنگین و گاه بیشتر از سود واحد صنعتی است.

وی یادآور شد:  شرط خروج از پرداخت عوارض آلایندگی دستیابی به استانداردهای زیست محیطی با ایجاد و راه اندازی سامانه های کنترل آلودگی، بهینه سازی سوخت مصرفی، راه اندازی تصفیه‌خانه یا استفاده از فیلترهای خروجی دودکش صنایع و مدیریت پسماند است و این شرایط تا زمانی که توسط واحدهای صنعتی رعایت شود، واحد پاک محسوب می شود و در صورت اجرایی نشدن استانداردهای مربوط، با معرفی نام واحد به سازمان امور مالیاتی، از دوره مالیاتی بعد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی به میزان یک درصد فروش می‌شود.

وی بیان کرد: محیط زیست از طریق پایش و شناسایی واحدهای آلاینده به عنوان ابزار بازدارنده به دنبال جلوگیری از ادامه روند آلایندگی واحدهای صنعتی است.

وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای صنعتی آلاینده استان سمنان مربوط به شهرستان گرمسار است، ادامه داد: بیشترین واحدهای آلاینده در گرمسار مربوط به  واحدهای تصفیه دوم روغن است.

ظاهری با اشاره به برخی شایعه‌پراکنی‌ها درباره صدور مجوز توسعه شرکت فروسیلیس، بیان کرد: هیچگونه مجوز توسعه برای این شرکت از سوی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان  سمنان صادر نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تاکید کرد: حفظ سلامت جامعه انسانی خط قرمز اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان است و با واحدهایی که آلاینده و تهدیدی برای سلامت جامعه باشند برابر با قانون بدون اغماض برخورد می‌شود.

عوارض آلایندگی هر ساله به منظور اجرا در سال آینده به تشخیص اداره کل حفاظت محیط زیست به اداره کل امور مالیاتی ارسال می شود  که میزان جریمه آن یک درصد فروش است که این میزان جریمه سنگین و گاه از میزان سود واحد تولیدی بیشتر است، جرائم پس از دریافت، به حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به منظور استفاده در مصارف محیط زیستی پرداخت می‌شود

منبع: ایرنا