احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی راهکاری مناسب برای مبارزه  با خام فروشی
احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی راهکاری مناسب برای مبارزه  با خام فروشی
کارشناسان براین باورند که برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی باید از خام‌فروشی به سمت فرآورده فروشی و تولید محصولات نهایی در جهت کاهش وابستگی کشور به نفت خام حرکت کنیم، بنابراین احداث پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت به فرآورده‌های متعدد یکی از همین راهکار‌ها است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی که می‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت را برای کشور هموار سازد موضوع احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی است. بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که یکی از راه‌هایی که می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند پالایشگاه‌های فراسرزمینی است. چرا که ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی، زمینه افزایش تولید و فروش نفت با وجود تشدید تحریم‌ها و صدور خدمات فنی و مهندسی را هموار می‌سازد.

ایران به‌عنوان یک کشور تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی که به درآمد‌های نفتی وابسته است، طی سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری در راستای دورزدن تحریم‌ها انجام داده است. دور زدن تحریم‌ها شاید در کوتاه‌مدت میان بر خوبی محسوب شود، اما در بلندمدت به هیچ عنوان راهکار موفقیت‌آمیزی نخواهد بود.

تأسیس پالایشگاه‌های فرا سرزمینی یکی از بهترین راهکار‌ها برای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی است که در این خصوص قرارداد‌هایی بین ایران و کشور‌های آمریکای جنوبی به امضاء رسیده است. به نظر می‌رسد می‌توان افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم را به اقدامات صورت گرفته در خصوص بازارسازی نفت ایران به جای خرید و فروش صرف مرتبط دانست.

همچنین کارشناسان براین باورند که می‌توانیم با خریداری پالایشگاه‌های موجود با کشور‌های دیگر در حوزه انرژی همکاری گسترده داشته باشیم. تا از رهگذر این سیاست‌گذاری‌ها راه‌هایی برای فروش نفت کشور باز کنیم و لازم است اقدامات جدی‌تری در این زمینه‌ها صورت گیرد تا بتوانیم بی‌اثرسازی تحریم‌های نفتی را داشته باشیم.

باید به این نکته کلیدی نیز اشاره کرد و گفت برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی تغییر رویکرد از خام‌فروشی به سمت فرآورده فروشی و تولید محصولات نهایی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در مسیر کاهش وابستگی کشور به نفت خام است که ایجاد و احداث پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت به فرآورده‌های متعدد یکی از راهکار‌ها است؛ بنابراین احداث این پالایشگاه‌های فرا سرزمینی خود می‌تواند در این حوزه مؤثر باشد چراکه احداث پالایشگاه‌های جدید در کشور به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و مدت‌زمان ساخت آن در شرایط فعلی تأثیر چندانی بر استفاده از نفت به شکل ظرفیت کامل نخواهد داشت.

گفتنی است هر اقدامی که در راستای خنثی سازی تحریم‌ها صورت گیرد، اقدام موثری است، هم دولت‌های قبل و هم دولت فعلی در این جهت اقداماتی انجام دادند، در درجه‌ی اول همگی اتفاق نظر دارند که فروش نفت نباید به صورت خام باشد، بلکه باید اقدامی صورت گیرد که نفت بعد از فرآوری و پالایش به فروش رود.