بحران گازی اروپا مجارستان را به کاهش مصرف واداشت
بحران گازی اروپا مجارستان را به کاهش مصرف واداشت
رئیس دفتر نخست‌وزیر مجارستان از برنامه این کشور اروپایی برای کاهش ۲۵ درصدی مصرف گاز در بخش‌های دولتی خبر داد.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز از بوداپست، گرگلی گولیاس گفت: مجارستان در نظر دارد به‌دلیل افزایش هزینه‌های انرژی مصرف گاز را برای زمستان در مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی به جز بیمارستان‌ها و مؤسسه‌های اجتماعی کاهش دهد.

وی همچنین از مصرف‌کنندگان خواست مصرف گاز و برق را کاهش دهند و افزود: دولت قیمت چوب را تنظیم می‌کند تا اطمینان حاصل شود خانوارها پیش از فصل سرما به سوخت با قیمت مناسب دسترسی دارند.

رئیس دفتر نخست‌وزیر مجارستان در یک نشست هفتگی رسانه‌ای گفت: طی دو هفته آینده، وزارتخانه‌ها باید برنامه‌های خود را طوری تنظیم کنند که تنها ۷۵ درصد از سطح استفاده از گاز در سال گذشته میلادی را مصرف کنند.

گولیاس گفت: مصرف گاز مجارستان می‌تواند حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از مجموع ۱۰ میلیارد مترمکعب مصرف سالانه کاهش یابد که از این مقدار ۳ میلیارد  و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن از سوی خانوارها مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه با توجه به آغاز روند کاهشی سوخت در صنایع مصرف کلی کاهش می‌یابد و در عین حال بخش عمومی مجبور به مصرف کمتر می‌شود، در حالی که من فکر می‌کنم خانوارها هم در تلاش هستند تا به سوخت های جایگزین روی بیاورند.

رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان گفت: دمای گرمایش در ساختمان‌های اداری دولتی به ۱۸ درجه سانتی‌گراد (۶۴ درجه فارنهایت) محدود خواهد شد.

گولیاس افزود: دولت برای نجات مشاغل در حال کار روی طرحی برای کمک به کسب و کارهای کوچک انرژی‌بر است.

افزایش هزینه‌های انرژی اروپا، تراز تجارت خارجی مجارستان را به سمت منفی سوق داده است، به‌طوری که این کشور اروپایی در ژوئیه با کسری عظیم یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون یورویی (۱.۱۵ میلیارد دلاری) روبه‌رو شد.